نویسنده: عبدالمجید دوستی

مردمانی که در کوهستان و نزدیک به مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند و همان اطراف تربیت می‌شوند و رشد می‌یابند، سرشت باصلابت‌تر، برخورد قاطع‌تر و ذهنیت تسلیم‌ناپذیرتر دارند.
ولایت بدخشان یکی از همین ولایات می‌باشد. این ولایت کوه‌ها و کوه‌پایه‌های بسیار دارد و از طریق دره‌ و راه ابریشم با کشور چین مرز مشترک دارد. مردمان این دیار نسبت‌به مردمان ولایات دیگر سخت‌کوش‌تر و زحمت‌کش‌ترند و زندگی ساده‌تر و معمولی‌تر دارند. باتوجه به اینکه این ولایت در نقطهٔ صفر مرزی قرار دارد و جمعیت مردم کم‌تر و فرصت‌های شغلی محدودتر است و در امر زندگی بیشتر به محصولات زمین‌ها اعتماد و تکیه دارند، باعث شده بود عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب به دور از چشم مسئولان یا با تبانی با خود مسئولان، زمین‌های این مناطق حاصل‌خیز را به کانون‌های کشت کوکنار و استخراج مواد مخدر تبدیل کنند و از سادگی و سخت‌کوشی مردم فایدهٔ اقتصادی کلان ببرند.
در مقابل، وقتی هم که چشم و دل مردم به درآمدهای به‌ظاهر هنگفت محصولات کوکنار گرم شد و از عرق جبین و رنج بدن‌شان چندبرابرتر از حد معمول و مرسوم سود و سرمایه به‌دست آوردند، کاشت، داشت و برداشت این محصول شوم و خانمان‌سوز به عادت دهقانی و اولین گزینهٔ زراعتی آنان تبدیل شد.
اما بعد از گذر از دوران تاریک حکومت گذشته و روی کار آمدن امارت اسلامی، باتوجه به عواقب ناگوار و غمناک کوکنار و تبعات مخرب آن برای جامعه، در اولین اقداماتی که صورت گرفت، کشت گیاه کوکنار از سوی عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله در تمام افغانستان ممنوع اعلان شد.
ازهمین‌رو، همه‌ساله در آغاز بهار نیروهایی برای نظارت عدم کاشت و برداشت این محصول و تخریب مزارع کوکنار در مناطق مختلف ولایت بدخشان اعزام می‌شود.
در این همین چند روز گذشته گویا در مناطقی از بدخشان به نام‌های ارگو و درایم در پی اقدامات امحای مزارع کشت کوکنار اصطکاک‌ و تنشی میان نیروهای مؤظف و اهالی منطقه رخ داده است که در اولین فرصت و با اعزام هیئتی بلندپایه جهت بررسی همه‌جانبهٔ مسئله از سوی بزرگان امارت اسلامی، دامنهٔ این اتفاق جمع شد و اوضاع تحت کنترل قرار گرفت.
اما آنچه در این میان اذهان را پریشان می‌کند و زمینه را برای تبلیغات منفی و ناحق برای مترصدان و منتقدان مغرض علیه امارت اسلامی فراهم می‌کند، سخنان نادرست و علت‌جویی‌های ناصواب از نحوهٔ وقوع این رخداد است. هویداست که هر انسانی در هر حالت از سرمایهٔ شخصی‌اش، چه قانونی و غیرقانونی، حفاظت می‌کند و در این راه تن به هر کار و اقدامی می‌دهد. این حادثه نیز از همین قبیل بوده است و واکنشی در مقابل کنشی صورت گرفته است، اما پروبال‌دادن به این حوادث نادر و چسباندن علل متفاوت اما مغرضانه به دامن آن، کار انسان‌های نادان و فریب‌خورده است.
ملت شریف افغانستان و باشندگان ولایت بدخشان، به‌خصوص اهالی مناطق مذکور، هرگز به تفرقه‌افکنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های مخالفان گوش ندهند و در برخورد و کنترل چنین امور به شیوه‌های درست و منصفانه به مسئولان خودشان اعتماد و اطمینان داشته باشند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version