در نشست دیروز دوشنبه در ریاض، سران کشورهای عربی و اسلامی جنایات «نسلکشی» اسرائیل در نوار غزه را محکوم کردند.
در بیانیه پایانی این نشست تأکید شد که کشورهای عضو، حمایت بینالمللی برای تعلیق عضویت اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را جلب خواهند کرد.
شرکتکنندگان همچنین خواستار پیگیری عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل شدند و از همه کشورها درخواست کردند که از صادرات و انتقال تسلیحات به اسرائیل خودداری کنند.
در این بیانیه از شورای امنیت خواسته شد تا قطعنامهای برای توقف سیاستهای غیرقانونی اسرائیل که تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است، صادر کند.
در بیانیه، تجاوز «مستمر و گسترده» اسرائیل به لبنان به شدت محکوم شده و درخواست آتشبس فوری مطرح گردید. این نشست ارتش اسرائیل را به ارتکاب جنایات «نسلکشی» در جریان جنگ با گروه حماس در غزه متهم کرد و به «جنایات هولناک» علیه فلسطینیان، از جمله گورهای جمعی، شکنجه، اعدامهای صحرایی، ناپدیدسازی قهری، غارت و پاکسازی قومی، بهویژه در شمال غزه، اشاره کرد.
قمه ریاض همچنین بر لزوم ارائه حمایت کامل و حفاظت بینالمللی از مردم فلسطین و دولت فلسطین تأکید کرده و خواستار تحقق وحدت ملی فلسطینی شد تا دولت فلسطین به طور مؤثر مسئولیت تمام سرزمینهای اشغالی از جمله غزه و کرانه باختری، بهویژه شهر قدس را برعهده گیرد.
این نشست مجدداً بر حق حاکمیت کامل دولت فلسطین بر قدس شرقی بهعنوان پایتخت ابدی فلسطین تأکید کرد و مسجدالاقصی را «خط قرمز» خواند.
در بیانیه پایانی، اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل که مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر قدس را هدف قرار داده و هویت آن را تغییر میدهد، محکوم شد و از جامعه جهانی خواسته شد تا برای توقف این اقدامات به اسرائیل فشار وارد کند.