معاون سیاسی وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان، شیر محمد عباس ستانکزی، در جریان سخنرانی خود در کنفرانس ملی تغییرات اقلیمی گفت: «افغانستان از نظر حفاظت محیط زیست به شدت آسیب دیده است، بهویژه در نیم قرن گذشته که در نتیجه جنگهای اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و ناتو، انواع بمبها و سلاحهای شیمیایی ممنوعه و حتی استفاده از بمب مادر، علاوه بر فجایع انسانی بسیار، باعث نابودی ۸۰ درصد از جنگلهای این کشور شده است.»
آقای ستانکزی از جامعه جهانی خواست که در زمینه حفاظت محیط زیست و تغییرات اقلیمی از افغانستان حمایت کنند.
وی تأکید کرد که مسائل زیستمحیطی نباید سیاسی شوند، زیرا این یک بحران انسانی است و جهان باید مسئولیت خود را درک کرده و اقدامات قاطعانهای برای حفاظت از محیط زیست انجام دهد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد که کمبود آب یکی از چالشهای بزرگ در افغانستان است. او همزمان از نهادهای امارتی خواست که در زمینه مدیریت و مهار منابع آبی گامهای مؤثری بردارند.