نویسنده: غلام‌نبی فروزان

پسمانی کشور از پیشرفت و ترقی:

هر کشوری به مرور زمان و در سایهٔ تلاش‌ها و کوشش‌های مسئولان و ارتقای ظرفیت‌ها رشد می‌کند و توسعه و انکشاف می‌یابد.

امکان ندارد که بستر برای تعالی و ترقی فراهم و مهیا باشد، اما مقصود حاصل نشود و نتیجه به دست نیاید؛ زیرا کشورهایی در جهان هستند که شاهد بر حال این ادعا می‌باشند و رونق و توسعه‌شان چشم‌گیر است.

چون در کشوری که امنیت حاکم و اندیشهٔ بسترسازی و بهترسازی موجود باشد، هیچ‌ بهانه‌ای برای عقب‌ماندن و پیشرفت‌نکردن باقی نمی‌ماند و تنها آینده است که باید با سرعت به سمتش رفت و بر قله‌های رفیعش صعود کرد.

اما تمام اینها به‌عنوان قله‌هایی نچندان بلند برای صعود و افق‌های دست‌یافتنی زمانی محقق خواهد شد که قصد و اراده‌ای در این زمینه از سوی اداره‌کنندگان و زمام‌داران باشد.

کسانی بر مسند قدرت و اختیار قرار داشته باشند که هدف‌شان خدمت به ملت از رهگذر آبادانی وطن و کشور باشد.

اما با توجه به اینکه در سال‌های پسین افغانستان نه‌تنها به این فرازها صعود نکرد، بلکه از صعود به این قله‌ها پس ماند، باید علت را در داخل و درد را در بدن جست و در پی علاج و مداوا برآمد.

هرچند علت یا علل این خرابی و ویرانی پنهان و ناپیدا نیست و مثل دانه‌ای که روی بدن ظاهر شود و برجسته و معلوم باشد، مشخص است و تنها باید به فکر کَندن و دورکردن این دانهٔ چرکین و مداواکردن این بیماری مسری بود.

زیرا چه عاملی می‌تواند مخرب‌تر از چیدمان فشردهٔ بغاوت‌گران و وطن‌خواران در دستگاه دولت باشد که ذهن و ضمیرشان پر از تفکرات و تصورات باطل و ویرانگر بود، بلکه خواسته‌هایشان بیشتر روی خویشتن‌‌خواهی و شخصی‌سازی همه‌چیز متمرکز بود.

مثل این بود که آدمی زمینی برای ساختن خانه‌ای داشته باشد و نقشه و تهدابش را آماده کرده و ریخته باشد، اما به وقت عمل همان سرمایه‌ای را که برای ساختن خانه‌اش در اختیار دارد، ذخیره نماید و از کار اصلی و ماندگار و موردنیازش غافل شود؛ چون چنین بپندارد که این خانه خانهٔ اصلی‌اش نیست و همان آلونک‌ها در کشورهای خارجی قبلهٔ آمالش است.

این‌چنین بود که افغانستان پرافتخار در سال‌های درخشش و تابندهٔ خودش به‌جای برنده‌شدن و پیشگام‌شدن در مسابقات و رقابت‌های جهانی، در تلی از ویرانی مدفون شد و آفتاب تعالی و ترقی از آسمانش محو گشت.

اما امروز و برای بار دیگر افق بازِ آرزوها در آسمان آن پدیدار شده و هویدا گشته است و ان‌شاءالله نه در طول سال‌های بسیار و طولانی، بلکه خیلی زودتر و سریع‌تر از آن، به موفقیت‌ها و چشم‌اندازهای روشن دست خواهد یافت.

توجه: نوشته ها، مقالات و نظریات منتشر شده از صدای هندوکش تنها بیانگر نظر نویسندگان است، موافقت صدای هندوکش برایشان شرط نیست.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version