ریل کلیز پالتیکس
ترجمه: ابوعثمان غزنوی
در حالی که امریکا با وجود صرف بودجۀ هنگفت میلیاردها دالری در افغانستان و عراق برای رسیدن به مقاصد نظامی و استخباراتی‌اش، طعم تلخ شکست نظامی و سیاسی را در این دو کشور متحمل شد و وجهه اش در سطح جهانی خدشه‌دار شد، اکنون در پی هزینۀ میلیاردها دالر کمک نظامی در اوکراین و اسراییل است، تا بتواند شرق اروپا را از تخته خیز نفوذ روسیه نجات دهد و نابودی متحد یکپارچه اش (اسراییل) را در منطقۀ خاورمیانه تضمین نماید.
در حال حاضر اوکراین به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین کشور شرق اروپا و از متحدان جدید واشنگتن در منطقه و اسراییل به مثابۀ متحد استراتیژیک و سنتنی امریکا در خاورمیانه روزهای بحرانی و پرالتهابی را تجربه می‌کند. با توجه به این مسأله واشنگتن در پی آن است، تا با تزریق پول و هزینه‌های میلیارد دالری و کمک بی‌سابقۀ تسلیحاتی زنده‌گی برای این دو متحدش را بخرد؛ اما واقعیت آن است که جنگ اوکراین فرسایشی شده و این کشور همانند افغانستان به منجلابی برای امریکا تبدیل شده است.
چنانکه کنگرۀ امریکا اخیراً یک بسته ۶۰.۸ میلیارد دالری را برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه تصویب کرد. گرچه «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا ابراز کرده است، ایالات متحده «تا هروقت لازم باشد» در کنار اوکراین خواهد ایستاد، اما استراتژی مشخصی برای پایان جنگ اوکراین ارائه نشده است. امریکا شاید با پول و سلاح در سطح تاکتیکی از اوکراین پشتیبانی کند، اما این‌ها نمی‌تواند به پرسش‌های استراتژیک در این باره پاسخ دهد.
با اشاره به تعاریف متعدد و احتمالی برای مفهوم «پیروزی» در این جنگ باید گفت، «متأسفانه امریکا همچنان پول بیشتری را به جنگ اوکراین تزریق می‌کند، اما رهبران امریکا یا اوکراین هیچ نظریۀ مشخصی برای پیروزی ارائه نکرده‌اند».
کیف با تمام تسلیحات و مهماتی که تا امروز از غرب دریافت کرده نتوانسته پیروزی چشمگیری در میدان نبرد به دست آورد و با گذر زمان هر روز در موضع ضعیف‌تری نسبت به روز قبل قرار گرفته است.
اوکراین بهترین روزهای خود در میدان جنگ را در تابستان ۲۰۲۲ تجربه کرد که توانست نیروهای روسیه را از بخشی از قلمرو خود مخصوصاً در «خرسون» عقب براند. در آن زمان رهبران امریکا و اوکراین که از آن پیروزی‌ها در میدان نبرد سرمست بودند، بحث پس‌گرفتن شبه‌جزیره کریمه و حتا سرنگونی حکومت روسیه را مطرح می‌کردند!
با این حال، این کشور از آن زمان تا امروز سیر نزولی داشته و گرچه بروز چند نقطۀ اوج در این جنگ روی کاغذ غیرممکن نیست، اما احتمال وقوع آن بسیار پایین است؛ حتا با حمایت‌های فراوان غرب. باید در نظر داشت که کنگرۀ امریکا از آغاز جنگ تا امروز ۱۱۳.۴ میلیارد دالر بودجه برای اوکراین تصویب کرده است.
با توجه به شکست اوکراین در ضدحمله و اذعان قوماندان وقت نیروهای مسلح این کشور به ورود جنگ به بن‌بست، باید گفت که در مقابل، به نظر می‌رسد، روسیه در حال تقویت قوای خود است و قصد دارد، تعداد نیروهای مسلح خود را از ۱.۱۵ میلیون نفر به ۱.۵ میلیون نفر افزایش دهد. اوکراین هم گرچه بیشتر از کمبود سلاح و مهمات شکایت دارد، اما مشکل اصلی این کشور کمبود نیروی نظامی است که اخیرا حتا گفته می‌شود که جوانان اوکراینی را به عسکری اجباری سوق کرده است.
از این‌ها گذشته، وضعیت اوکراین فردای جنگ هم نامشخص است. بودجۀ بازسازی این کشور از کجا خواهد آمد؟ همچنین مشخص نیست که آیا امریکا و متحدانش به اوکراین تضمین‌های امنیتی ارائه خواهند کرد یا نه. وزیر خارجۀ امریکا مدعی شده که اوکراین به ناتو خواهد پیوست، اما باید در نظر داشت که در یک دهۀ گذشته رهبران بسیاری در غرب این وعده را به اوکراین داده‌اند. همچنین این شایسته توجه است که در صورت حصول توافق برای پایان مسالمت‌آمیز جنگ میان روسیه و اوکراین، حتا اگر غرب به وعدۀ خود عمل کرده و اوکراین را عضو ناتو کند، بی‌شک روسیه خشمگین شده و واکنشی نشان می‌دهد که هر توافق حاصل‌شده‌یی میان کیف و مسکو باطل خواهد شد.
البته با توجه به آنچه گفته آمد، پرسش‌های فراوانی در این راستا مطرح می‌شود، از جمله اینکه شروط غرب برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه چیست؟ مسکو باید چه کار کند تا غرب دارایی‌های این کشور را که تصرف کرده، آزاد کند؟ از سوی دیگر، اگر جنگ در مرزهای کنونی پایان یابد، تکلیف مناطقی از اوکراین که در کنترول روسیه است، چه خواهد بود؟ آیا جامعۀ بین‌المللی این را هم مانند الحاق کریمه به روسیه نگاه می‌کند؟
گذشته از همه، جزئیات در این مسأله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار اند. اینکه صرفاً بگویند «ما تا هر زمان که لازم باشد در کنار اوکراین هستیم» که استراتیژی نیست! اگر امریکا قرار است ۶۰ میلیارد دالر دیگر از جیب مالیات‌پردازان امریکایی را به اوکراین بفرستد، شهروندان امریکا حق دارند بدانند بنیان‌ها و پایه و اساس رویکرد استراتیژیک نسبت به این جنگ چیست و پس از پایان آن چه اتفاقی خواهد افتاد؛ در حالی که پای امریکا، در یک جنگ تازه در خاورمیانه کشیده شده است. جنگی که وارد دوصدمین روز خود می‌شود، اما متحد وی اسراییل با توجه به کمک‌های هنگفت ایالات متحده هنوز به جز بدنامی امریکا هیچ دستاوردی ملموسی ندارد.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version