نویسنده: وحید الدین حیدر
پس از آمدن ا.ا.ا بر اساس سیاست تداوم و تغیر، کمر خویش را برای آبادی و انکشاف افغانستان بستند که این را مرحله تشدید امور عمرانی هم یاد می کنند.
امارت اسلامی افغانستان مراحل و بخش‌های عملیاتی را در امور نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد کرده، تشکیلات امنیتی را در بخش نظامی گسترش داده، پست‌ها، زون‌ها و پوسته‌های امنیتی را افزایش داده، عملیات‌های نظامی را آغاز کرده، شورشیان را سرکوب و تسلط بر توطئه‌های خارجی سازماندهی شده حاصل کرده است. تشکیلات نظامی را منظم، بست های خیالی را از بین بردند و تورم تشکیلات را کاهش دادند.
امارت اسلامی در عرصه سیاسی حلقه های سیاسی خود را ایجاد کرد، سیاست افغانستان را با سه حلقه مهم یعنی همسایگان، مناطق و کشورهای جهان تعریف و ترسیم کرد تا سیاست داخلی و خارجی افغانستان را در پرتو منافع ملی افغانستان هدایت کند.
علاوه بر این، کمیسیون های سیاسی را نیز ابداع کرد که بسیاری از افراد سیاسی و کادرها را به وطن بازگرداند.
در فاز اقتصادی کمیسیون اقتصادی را ایجاد کرد، فازهای ده ها بند در افغانستان افزایش یافت، اگر ظرفیت هر بند کم بود ظرفیت آن افزایش داده شد، اگر کارهای هر بند نیمه کاره مانده بود، تکمیل شد، ده‌ها هزار هکتار زمین آبیاری شد، ده‌ها کانال حفر شد، صدها هکتار از بیابان‌های سوزان زیر آب رفت، مزارع و بیابان‌ها سبز شد و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در آن کاشته شد.
کریدور های فضایی حفظ شد، ارزش تجاری بنادر افزایش یافت، عملیات ترانزیتی با کشورهای همسایه و منطقه بهم نخورد، بازارهای تجاری جدید برای فروش ایجاد شد و اموال تجارتی افغانستان در بازارهای مشترک میان افغانستان، تاجکستان، ایران و ترکمنستان به فروش رفت.
قرارداد بسیار بزرگ و مهمی با ایران در زمینه ادویه، زراعت و باغداری امضا شد که در آینده نزدیک مشکلات اساسی افغانستان را حل خواهد کرد.
به همین ترتیب، از نظر مدیریت آب و توسعه زمین های کشاورزی، از کانال قوشتیپه تا ساخت بند های چکی و حفر کانال های فرعی در ولایات مختلف، میلیون ها جریب زمین للمی زیر آب رفت که به زودی تبدیل مزرعه می شود و دو یا سه فصل در سال از آن به دست خواهد آمد.
تعمیر و تعریض بزرگراه ها به سرعت در حال انجام است. پروسه کار به تازگی در شاهراه قندهار، جاده سالنگ و سرک کابل تورخم آغاز شده است.
در مناطق دورافتاده کوهستانی جاده‌ها بنا شد و دره ها به شهرها متصل شد، یک دره را به دره دیگر متصل کردند و حالا موترها به درب هر خانه می آیند و آن مردم محصولات خود را در بازارهای آسان می‌فروشند.
سفر سه ساله ما بدون استراحت بود و افغانستان از تکیه بر بیگانگان رهایی خواهد یافت، ما همه چیز داشتیم اما چیزی که نبود یک اراده راسخ بود و الان هم همه چیز داریم و برای آبادی، رهایی از تکیه به دیگران عزم و اراده فولادین داریم‌.
ما با اطمینان ایمان قوی به خدا توکل کرده ایم، استقلال کشورمان تضمین شده است، اکنون وقت آن است که از آزادی کسب شده و استقلال بدست آمده محافظت کنیم.
این رسالت بسیار دشوار است اما غیرممکن نیست.
وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version