آقای عبدالجابر انصار جنرال قونسل پیشین افغانستان در شهر مشهدِ ج. ا. ایران بعد از بیشتر از پنج سال ماموریت (تقرر ۳۰ ثور ۱۳۹۸) بر اساس حکم مقام عالی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان به تاریخ (۶ جوزای ۱۴۰۳) ختم وظیفه گردیده و به مرکز فراخوانده شده است.
بر اساس کنوانسیون‌های ویانا در امور دیپلوماتیک و قونسلی و قوانین داخلی کشورها، ختم وظیفه و فراخواندن مامورین دیپلوماتیک صلاحیت کشور فرستنده بوده و یک امر معمول در عرف بین المللی می‌باشد که به محض ختم ماموریت، امضا و نشانی‌ شدِ مامور فاقد اعتبار بوده و تمامی امتیازات و مصؤونیت‌های دیپلوماتیک اش در کشور میزبان پایان می‌‌یابد و نامبرده باید کارت دیپلوماتیک خویش را به مرجع ذیربط کشور میزبان تسلیم نماید و دیگر نمی‌تواند از مصؤونیت‌ها و امتیازات دیپلوماتیک در کشور پذیرنده سوء استفاده نماید.
بنابراین، الی اعزام دیپلومات جدید و سپردن مسؤولیت قونسلگری به آن، به هدف جلوگیری از سکتگی در ارائه خدماتِ به موقع به مراجعین، دیپلوماتی از قونسلگری فوق از امور قونسلگری وارسی خواهد نمود.
چنانچه آقای انصار بعد از ختم وظیفه به اعمال غیر قانونی چون عدم شفافیت در جمع آوری عواید نمایندگی دست زده و با دخالت غیر مسؤولانه در امور نمایندگی پروسۀ عرضۀ خدمات قونسلی برای مراجعین، تُجار و اتباع افغان مقیم در آن حوزه را متأثر ساخته است، فلهذا امضا و نشانی شدِ جنرال قونسل پیشین فاقد اعتبار می‌باشد.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version