رئیس شرکت برشنا افغانستان، دکتر عبدالباری عمر، اعلام کرد که افغانستان در حال حاضر به ۵۰۰۰ مگاوات برق نیاز دارد.
او در یک نشست آنلاین با شرکت ملی توانیر ایران اظهار داشت که هماکنون تنها ۹۶۰ مگاوات برق در کشور موجود است، که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ مگاوات آن از منابع داخلی تأمین میشود.
براساس اعلامیه شرکت برشنا، دکتر عمر تأکید کرد که برای رسیدن به خودکفایی در تولید انرژی، زمان و سرمایهگذاریهای زیادی نیاز است.
با این حال، او خاطرنشان کرد که مقامات امارت اسلامی در تلاش هستند تا با سرمایهگذاری بیشتر در منابع باد، خورشید، گرما و آب، ظرفیت تولید برق را افزایش دهند.
به گفته او، کشورهایی مانند ترکیه، چین و ایران علاقهمند به سرمایهگذاری در بخش تولید انرژی در افغانستان هستند.
دکتر عبدالباری عمر همچنین به پروژههای در حال اجرای بخش برق اشاره کرد و گفت که هماکنون پروژههای بزرگ همچون بندهای کجکی، سروبی و نغلو، انتقال خطوط برق ۵۰۰ کیلوولت و پروژه تاپ در دست اجرا هستند.
با تکمیل این پروژهها، ۱۰۰۰ مگاوات برق از هرات به کابل و ۲۰۰۰ مگاوات برق به پاکستان منتقل خواهد شد.
این اقدامات بخشی از تلاشهای گسترده برای توسعه زیرساختهای انرژی افغانستان و تأمین نیازهای رو به رشد کشور است.