خبرگزاری الشرق الاوسط خبر داده که منابع دیپلماتیک روز جمعه اعلام کردند که ایران اخیراً از طریق کانالهای اروپایی پیامی در خصوص واکنش احتمالی خود به حملهای که ممکن است از سوی اسرائیل رخ دهد، ارسال کرده است.
ایران در تلاش است تا در زمانی محدود پیش از آنکه تلآویو آنچه را که «حملهای سنگین علیه اهداف مهم در ایران» توصیف میکند، آغاز کند، فرصت بیشتری به دست آورد.
به گزارش منابع به «الشرق الأوسط»، این پیام غیرمستقیم ایران به اسرائیل حاوی این نکته است که تهران به حملهای محدود از سوی اسرائیل واکنشی نشان نخواهد داد و از آن چشمپوشی خواهد کرد، برخلاف تهدیدات قبلی خود.
منابع تأکید کردند که بخش خطرناک این پیام مربوط به واکنش ایران به حملهای بزرگتر است، زیرا ایران در صورت حمله به زیرساختهای نفتی یا تأسیسات هستهای خود، چارهای جز نقض خطوط قرمز و پاسخ شدید نخواهد داشت.
در همین حال، برخی منابع اسرائیلی ادعا کردهاند که ارتش اسرائیل اهدافی محرمانه را برای حمله به ایران شناسایی کرده که ایران انتظار آن را ندارد.
نشانهها حاکی از آن است که حمله اسرائیل نزدیک است، بهویژه پس از آنکه تلآویو اعلام کرد اختلافات خود با دولت آمریکا را کاهش داده است.
گزارشهای اسرائیلی نشان میدهند که این حمله ممکن است همزمان با سفر یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به ایالات متحده در سهشنبه آینده صورت گیرد.
تا کنون مشخص نیست که کانالهای اروپایی چه واکنشی به این پیام نشان دادهاند، اما به گفته منابع، آمریکا در جریان کامل این پیام قرار گرفته است.
این پیام در حالی ارسال شده که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به همراه رئیسجمهور مسعود پزشکیان، در حال شرکت در یک مجمع بینالمللی در ترکمنستان بوده است.
پزشکیان در آنجا اعلام کرد: «ایران خواهان جنگ نیست، اما اگر مورد حمله قرار گیرد، آماده پاسخگویی است.» او همچنین از اسرائیل خواست تا به درگیریها در لبنان و غزه پایان دهد. عراقچی نیز همین موضوع را در مصاحبهای با خبرنگاران در عشقآباد تکرار کرد.