مراسم سنگ‌بنای ساخت فابریکه ذوب آهن «پایتخت فولاد» با هزینه ۵۰ میلیون دلار در نزدیکی پارک صنعتی جدید ولایت بلخ برگزار شد.

در این مراسم، شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله حاج محمدیوسف وفا، والی بلخ، قاری امیرمحمد متقی، رئیس صنعت و تجارت بلخ، و شمار دیگری از مسئولان و تاجران حضور داشتند.

نقیب‌الله نظری، مسئول این پروژه، از حمایت همیشگی والی بلخ از تجار تشکر کرده و جزئیاتی در مورد پروژه ارائه داد. کارخانه ذوب آهن در پنج مرحله و در طی پنج سال تکمیل خواهد شد و اولین مرحله شامل سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵ میلیون دلار است.

در این مرحله تولید سیخ‌های ساختمانی آغاز خواهد شد و در مراحل بعدی نیز تولید گارد و فولاد و همچنین سیم‌های شش میلی‌متری برای اولین‌بار در افغانستان صورت خواهد گرفت.

آقای نظری اعلام کرد که این فابریکه روزانه ۵۰۰ تن سیم تولید خواهد کرد و فرصت‌های شغلی برای ۳۰۰۰ نفر فراهم خواهد شد. همچنین، با احداث یک ایستگاه برق با ظرفیت ۸۰ تا ۱۰۰ مگاوات، زیرساخت‌های تولید فولاد در افغانستان به شکل چشمگیری تقویت خواهد شد.

در ادامه، اسدالله اسدی، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ و امام‌الدین صناعی‌زاده، رئیس اتاق صنایع و معادن، تأکید کردند که این پروژه موجب تقویت صنعت و اقتصاد افغانستان خواهد شد و زمینه‌ساز انقلاب صنعتی در این کشور خواهد بود.

حاج محمدیوسف وفا، والی بلخ، در سخنانی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت که پس از سال‌ها جنگ، افغانستان اکنون در مسیر بازسازی و خودکفایی قرار دارد و با افتتاح این فابریکه، گامی بزرگ به سوی تحقق وعده‌ها و خوداتکایی کشور برداشته می‌شود.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version