منبع: کابل تکی کام
اخیراً تحولات دیپلماتیک مربوط به افغانستان و دستاوردهای بی‌سابقه امارت اسلامی در این زمینه همه محققان را شگفت زده کرده است.

مهم‌ترین تحول در این زمینه سفر خلیفه سراج‌الدین حقانی وزیر داخله امارت اسلامی و هیئت همراه به امارات و دیدار وی با امیر امارات است که از جهات مختلفی قابل بررسی است. این هیئت شامل ملا عبدالحق واثق، مدیر استخبارات و حافظ انس حقانی، عضو کمیسیون سیاسی امارت اسلامی است.

سفر یک هیئت بلندپایه امارت اسلامی به امارات متحده عربی که شامل فردی می شود که زمانی برای سر امریکایی ها 10 میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود، به واقع نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی افغانستان است.

این سفر در حالی صورت می گیرد که از یک سو سفر نمایندگان دیپلماتیک، هیئت ها و مقامات منطقه و جهان به کابل افزایش یافته و از سوی دیگر در سطح منطقه ای و جهانی تحولات مثبتی نیز در دیدگاه ها و سیاست های کشورهای مرتبط به امارت اسلامی مشاهده می شود.

در آغاز هفته جاری یک هیئت بلندپایه از اندونزی به کابل سفر کردند که معاون پیشین رئیس جمهور کشور و رئیس هلال احمر نیز در آن حضور داشتند. هیأت مذکور دیداری بسیار دوستانه با مقامات عالی رتبه امارت اسلامی داشتند. در حالی که آنها در افغانستان احساس خوشحالی می کردند، در سخنان خود گفتند آنچه در رسانه های بین المللی درباره امارت اسلامی منعکس می شود با آنچه در اینجا به چشم خود می بینیم بسیار متفاوت است.

پیش از این معاون وزیر امور خارجه قطر و هیئت همراه به کابل سفر کرده و با مقامات امارت اسلامی در مورد مسائل مربوطه گفتگو کردند. همزمان هفته گذشته رئیس جمهور روسیه، وزیر امور خارجه و برخی مقامات این کشور اظهارات جدیدی را در رابطه با امارت اسلامی افغانستان بیان کردند.

پوتین گفت که امارت اسلامی واقعیت انکارناپذیر منطقه است که ثبات را در افغانستان ایجاد کرده و ایجاد رابطه با آن یک نیاز مهم است. همچنین وزارت دادگستری روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کار برای حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه در روسیه در حال انجام است.

در کنار این تحولات، در ابتدای هفته جاری، رئیس جمهور قزاقستان رسماً امارت اسلامی را از فهرست گروه های ممنوعه در این کشور خارج کرد و اعلام کرد که ما نه تنها به روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود با امارت اسلامی ادامه می دهیم، بلکه، آن را گسترش نیز می‌دهیم.

علاوه بر این، کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، در اظهارات اخیر خود گفته است که پس از حل مسئله به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی روسیه، روسیه از عضویت امارت اسلامی در سازمان شانگهای حمایت می کند.

در هر حال، همه این تحولات، تحولات عادی نیستند. باید گفت که در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، امارت اسلامی به ویژه دستگاه دیپلماسی امارت در مدت بسیار کوتاهی به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.

دستگاه دیپلماسی امارت اسلامی همواره کوشش کرده است تا واقعیت ها و حقایق موجود در افغانستان را به زبانی ساده برای جامعه جهانی تشریح کند و آنها را متقاعد کند که ثبات و وضعیت کنونی افغانستان به ضرر هیچکس نیست. بلکه منافع سیاسی و اقتصادی همه احزاب و کشورها در یک افغانستان باثبات و صلح آمیز مستتر است.

ثبات افغانستان نتیجه کوشش های مستمر امنیتی و سایر نهادهای مربوطه امارت اسلامی است. افغانستان کنونی نه تنها منبع تهدید برای همسایه‌ها و کشورهای منطقه نیست، بلکه بهترین فرصت و منبع برای منافع و اهداف ترانزیتی، تجاری و اقتصادی منطقه و همسایگان آن است.

در حال حاضر در افغانستان علاوه بر تامین امنیت کامل و مطمئن، تمامی گروه های جنایتکار، شبکه های مافیایی قاچاق مواد مخدر و انسان که تهدیدات بالقوه و بالفعل برای امنیت منطقه ایجاد می کنند، از بین رفته است.

با توجه به این موضوع، کشورهای منطقه و جامعه جهانی نیز دریافته اند که بهترین گزینه برای افغانستان، امارت اسلامی افغانستان است. آنها می دانند که با وجود مشکلاتی که برخی گروه های بین المللی برای امارت اسلامی ایجاد می کنند، این نظام توانسته است با امکانات محدود، ثبات و امنیت کامل را در افغانستان برقرار کند.

مراکز تحقیقاتی کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که ثبات و امنیت افغانستان، ثبات و امنیت کل منطقه است و این از توان هر کس دیگری غیر از امارت اسلامی خارج است، روندی در 20 سال گذشته بوده است که در آن هزاران سرباز از ده ها کشور از جمله ناتو و ایالات متحده امریکا در اینجا مستقر بودند و علاوه بر آن به بیش از 500000 نیروی مسلح و ارتش افغانستان حقوق پرداخت کردند، تسلیحات و تجهیزات پیشرفته دنیا و امکانات در اختیارشان بود، اما نتوانستند امنیت و ثبات نسبی را حداقل در یک ولایت این کشور برقرار کنند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version