محمد فیصل
هرات یک شهر مهم تجاری در غرب افغانستان است که نقش مهمی در برقراری روابط تجاری افغانستان با ایران داشته است.
هرات نه تنها از طریق سرک‌ها با ایران تجارت می‌کند، بلکه از طریق راه‌آهن نیز با ایران وصل می‌باشد.
خط آهن هرات-خواف ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۱۴۰ کیلومتر آن در افغانستان و باقی‌مانده در ایران است. خواف منطقه‌ای در شرق ایران است.
کار راه‌آهن هرات-خواف در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده بود اما پس از حاکمیت طالبان، کار تسریع یافته است. هزینه کلی این راه‌آهن ۷۵ میلیون دالر است.
این پروژه در چهار فاز تکمیل خواهد شد که دو فاز آن در ایران و دو فاز دیگر در افغانستان است؛ کارهای مربوط به ایران تکمیل شده و کار فاز دوم قسمت پایانی مربوط به افغانستان توسط مولوی اسلام‌جار، والی هرات افتتاح شد.
این پروژه بخشی از دهلیز قطاری پنج کشور است که دو میلیارد دالر هزینه دارد. این خط آهن از ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین عبور خواهد کرد.
افغانستان که در حال حاضر از طریق این خط‌آهن با ایران تجارت می‌کند، در آینده نزدیک با خطوط چین و هند نیز وصل شده و تجارت آن گسترش خواهد یافت.
افغانستان که اکنون مانند ایران با تحریم کشورهای غربی مواجه است، این خط‌آهن می‌تواند به افغانستان کمک کند تا از مشکلات اقتصادی خود خارج شود.
سال گذشته ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرای افغانستان برای تسریع در کار این پروژه به هرات سفر کرده بود. در اعلامیه‌ای که از سوی معاونت اقتصادی منتشر شده بود، گفته شده است که در آینده این خط‌آهن از هرات به فراه، نیمروز و قندهار نیز کشیده خواهد شد.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version