ابوعثمان غزنوی
عملیات نظامی دیروز «القسام» شاخۀ نظامی حماس در جبالیا، نشان داد که اسراییل و حامیان بین المللی‌اش در برابر مقاومت به شدت ناتوان شده و با گذشت هر روز گمانه‌زنی‌ها در مورد شکست عملیات ددمنشانۀ رژیم صهیونستی در غزه تقویت می‌گردد و در عین حال این امر، قدرت و توانمندی مقاومت برای تداوم رویارویی با دشمن را ثابت می سازد.
ابوعبیده، سخنگوی القسام صبح امروز اعلام کرد، نیروهای مقاومت موفق شده‌اند در جبالیا شماری از نظامیان صهیونیست را به کمینی کشانده، و برخی از آن ها را کشته و زخمی کرده و تعدادی را به اسارت گرفته است.
ابوعبیده افزوده است، رزمندگان مقاومت فلسطین همچنین طی بیش از دو هفته در رفح و بیت حانون ده‌ها عملیات علیه نظامیان صهیونیست انجام دادندِ ولی دشمن به سیاست کورکورانه و بیهوده در انتقام و تخریب ادامه می‌دهد.
امریکا نگران شکست اسراییل
در حالی که از جنگ غزه نزدیک به هشت ماه می گذرد، نیروهای نظامی اسراییل به جز قتل و کشتار زنان، اطفال و افراد ملکی فلسطینی هیچ گونه دستاورد ملموسی در عرصۀ نظامی ندارند. حماس همچنان نه تنها چالش اساسی در برابر رژیم صهیونستی است، بلکه بر اساس واقعیت‌های زمینی و عینی همچنان دارای دست بالا در عملیات نظامی علیه اشغال است که کمین دیروز در جبالیا این تصویر را به وضوح به نمایش می گذارد.
از سوی دیگر، در حالی که صهیونیست‌ها ادعا می‌کردند 20 کندک از 24 کندک حماس را از بین برده‌اند، نشریۀ پولیتیکو هفتۀ گذشته به نقل از ارزیابی متحدان امریکایی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که احتمالا 70درصد سازمان رزم نظامی حماس دست‌نخورده باقی مانده است. البته ارزیابی‌های مستقل معتقد اند که حتا 10 درصد توان نظامی حماس هم آسیب ندیده است.
ارزیابی استخباراتی امریکا حامی اصلی رژیم صهیونستی نیز نشان می‌دهد، تنها ۳۰ تا ۳۵درصد از جنگجویان حماس از ۷ اکتوبر سال گذشته تاکنون به شهادت رسیده و ۶۵درصد شبکۀ تونل‌های این گروه سالم هستند. مقامات امریکایی معتقد اند، این در حالی است که حماس در ماه‌های اخیر هزاران عضو جدید را جذب کرده است.
بنابراین مقامات امریکایی به شدت نگران شکست اسرائیل در جنگ است. مقام‌های امریکایی می‌گویند، اسرائیل نتوانسته مناطق تصرف شدۀ غزه را در کنترول نگه دارد، با بمباران گسترده و کمک‌های بشردوستانه ناکافی مردم غزه و دیگر جهانیان را علیه خود شورانده و همچنین نتوانسته از جذب نیروی جدید توسط حماس جلوگیری کند.
چارلز براون لوی درستیز امریکا می‌گوید: «فقط کافی نیست که وارد منطقه شوید و آن را از دشمنان خود پاک‌سازی کنید. بلکه باید وارد شوید، کنترول خود را بر منطقه حفظ کنید و در آن ثبات برقرار کنید. اگر این اتفاق نیفتد، وقتی از آنجا خارج شوید، دشمنان‌تان دوباره کنترول را به دست می‌گیرند».
دولت بایدن می‌ترسد که اسرائیل به طرز فاجعه‌باری فرصت خود را برای پیروزی در برابر حماس از دست بدهد و بهترین شانس خود را برای از بین بردن تسلط این جریان بر غزه و تهدید مردم اسرائیل از دست بدهد.
ایالات‌متحده برای ماه‌ها هرگونه انتقادی را محرمانه نگه داشت و بی‌سروصدا به اسرائیل فشار آورد تا نحوۀ انتقام‌جویی خود را علیه حماس تغییر دهد. اما ناامیدی از تماشای امتناع اسرائیل از تغییر مسیر به‌طور فزاینده‌یی آشکار شده، و شکاف بین واشنگتن و اورشلیم را افزایش می‌دهد.
یک مقام ارشد دولت بایدن که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: «ما می‌خواهیم تمرکز عمیق‌تری بر ارتباط بین عملیات نظامی در حال انجام و در نهایت، بازی پایانی استراتیژیک تشویق کنیم. ما به این موضوع ادامه خواهیم داد».
مقامات بایدن همچنین به طور فزاینده‌یی نگران شده‌اند که حماس توانسته است در طول زمان جنگ، هزاران نفر را در چند ماه گذشته به خدمت بگیرد و همین به حماس اجازه داده تا ماه‌ها در برابر حملات اسرائیل مقاومت کند.
هفته گذشته، کرت کمبل، معاون وزیر خارجۀ امریکا گفت که «پیروزی کامل» اسرائیل در برابر حماس بعید است. سپس، هم وزیر دفاع لوید آستین و هم جنرال سی.براون، لوی درستیز، اسرائیل را به خاطر ناتوانی در محافظت از غیرنظامیان و جلوگیری از هجوم حماس به مکان‌هایی که زمانی تحت کنترولش بود، سرزنش کردند. هر دو مقام پنتاگون به عنوان افراد حرفه‌ای ساکتی شناخته می‌شوند که تمایلی به ابراز نارضایتی‌های خود ندارند.
همچنان آنا استرول، یکی از مقامات ارشد سابق شرق میانه در پنتاگون که در جنوری گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد، اخیراً در فارن‌افرز نوشت: ایالات‌متحده درس‌هایی از شکست‌های خود در عراق را با اسرائیل به اشتراک گذاشته است، یعنی اینکه چگونه شورش‌ها از اشغال نابسامان امریکا بیرون آمدند. نه‌تنها اسرائیل از آموختن از این مجموعه دانش و تجربه در مورد توالی فعالیت‌ها برای جلوگیری از بدترین نتایج برای جوامع پس از مناقشه امتناع کرده‌، بلکه به نظر می‌رسد که در مسیر تکرار همان اشتباهات است.
جنرال متقاعد امریکایی فرانک مک‌کنزی که از سال 2019 تا 2022 قومندانی مرکزی نیروهای ایالات‌متحده را رهبری می‌کرد، گفت که اسرائیل نیروی کافی برای پاکسازی، تصرف و نگهداری مناطق شهری متراکم در داخل غزه مستقر نکرده است. در آن مناطق ناامن، احتمالاً مردم تلاش خواهند کرد تا به داخل سرازیر شوند و حماس سپس وارد آنجا خواهد شد و حضور خود را در آنجا برقرار خواهد کرد. این یک استراتیژی کلاسیک چریکی است.
رو آوردن به ارتش مجازی
بنابراین ضربات مهلک مجاهدین مقاومت در نوار غزه بر نظامیان رژیم صهیونستی و به تبع آن کمبود نیرو، برای نگه داری محلات تصرف شده، به شدت قوماندانان نظامی رژیم صهیونیستی را مستاصل کرده و سبب شده تا آنها به شبکه های اجتماعی برای جذب نیرو روی آورند.
چنانکه شبکۀ العهد گزارش داد، رسانه های رژیم صهیونیستی به فرسوده شدن نظامیان صهیونیست در برابر ضربات رزمندگان مقاومت در نوار غزه اذعان کرده و از روی آوردن قوماندانان نظامی این رژیم به فضای مجازی برای جذب نیرو در ارتش خبر دادند.
رسانۀ صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» اعلام کرد، قوماندانان نظامی به دنبال نیروهایی هستند که اندک آموزشی دارند. در فراخوان ارائه شده توسط قوماندانان ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه‌های مجازی آمده است: ما به دنبال نیروها و افراد مسلح آگاه به جنگ هستیم. کسانی که این شرایط را دارند، با ما تماس بگیرند.
قوماندان نظامی که این فراخوان را داده به «آی ۲۴ نیوز» گفته است: «نظامیان ما خسته هستند و به دنبال نیروهای تازه نفس هستیم. ما از طریق اینترنت به دنبال افرادی هستیم که بتوانند به ما کمک کنند. ارتش اسرائیل مدت زیادی است که در جنگ است و ما خواهان تغییر و تحول میان نظامیان هستیم تا بار خستگی به شکل مناسب میان همه تقسیم شود.»
این خبر همزمان با تداوم ضرباتی است که مقاومت به ارتش اشغالگر وارد کرده است، به طوری که رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» اعتراف کرد: شفاخانه ها شاهد افزایش چشمگیر شمار مجروحانی است که در نوار غزه زخمی شده اند.
این در حالی است که ارتش اشغالگر تاکنون به هلاکت ۶۳۴ نظامی و زخمی شدن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نظامی دیگر از ابتدای جنگ غزه اذعان کرده که حال برخی مجروحان خطرناک توصیف شده است.
رسانه های رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند که افسران و نظامیان این رژیم از بازگشت به میدان جنگ خودداری می کنند و به شیوه های گوناگون از جمله ادعای مشکلات سلامتی، به دنبال فرار از جنگ هستند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version