نویسنده: ابوعثمان غزنوی
امنیت و ثبات، اساس تمام امور زندگی بشری را تشکیل می دهد؛ در کشوری که امنیت و ثبات برقرار باشد؛ رفاه و آرامش، روند توسعۀ اقتصادی و اجتماعی، انکشاف سکتورهای مالی و تجارت رشد می‌کند و در نتیجه رفاه و آسایش عامه تامین می‌گردد و جامعه به سوی شکوفایی، رفاه و ثبات پایدار گام بر می‌دارد.
الحمدلله با استقرار دوبارۀ نظام ا.ا امنیت سراسری در کشور تامین گردیده، دامنۀ فعالیت‌های تخریبی شبکه‌های جرمی از قبیل خوارج داعشی و جبهۀ خیالی بغاوت برهم چیده شده و رویای نظام و کشور یکپارچه که سال‌های درازی افغان‌ها برای دستیابی به آن لحظه‌شماری می‌کردند، تحقق یافته است؛ در فرجام برای سرمایه‌گذاری‌ها خرد و کلان زمینه‌های خوب و مصئونی فراهم شده است.
با توجه به فرصت‌های موجود، ا.ا به عنوان نظام مسوول، پاسخگو و برخاسته از بطن جامعه، شب و روز در اندیشه و فکر انکشاف متوازن، عملی و اقعی کشور و تحقق رویاهای رفاه و آسایش این ملت رنجدیده و بلاکشیده است؛ با درک این اصل، امارت اسلامی افغانستان پروژه‌های بزرگ اقتصادی همچو کانال قوشتیپه، شاهراه کابل – قندهار، ترمیم سالنگ‌ها، اعمار کریدور واخان و صدها پروژۀ عام‌المنفعه و زیربنایی را که منجر به تغییر اساسی و محسوس در زنده گی افغان‌ها می‌گردد، رویدست دارد.
در تازه‌ترین ساعاتی قبل، پروژۀ بزرگ استخراج معدن مس عینک که از سال‌ها به اینسو با شرکت چینی (MCC) قرارداد شده بود، در ولایت لوگر با حضور شماری از مقامات بلندپایۀ ا.ا و جمع کثیری از مردم و اهالی این ولایت افتتاح شد.
معدن مس عینک در منطقۀ عینک ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر قرار در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی کابل قرار دارد؛ این معدن بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان می‌باشد؛ ذخایر مجموعی این معادن، ۱۱٫۳ میلون تن مس دارای فیصدی ۲٫۳ از مس و مقدار محدودی از طلا می‌باشد.
قرار داد سرمایه‌گذاری در معدن مس عینک با شرکت MCC و وزارت معادن افغانستان به تاریخ ۲۵ اپریل سال ۲۰۰۸م به امضا رسید؛ ولی در گذشته‌ها و به ویژه در دورۀ حاکمیت ادارۀ حاکم زیر سایۀ اشغال، توجه به این امر مبذول نگردید و با گذشت زمان آغاز کار استخراج از این معدن، به یک رؤیای دست‌نیافتنی برای مردم افغانستان تبدل شد.
عدم آغاز کار عملی روی این معدن در گذشته ناشی از عوامل مختلف می‌گردد که مداخلات خارجی، موجودیت نظام حلقه به گوش، فساد اداری، مشکلات امنیتی، وجود آثار باستانی در ساحه از همه مهمتر نبود تعهد و ارادۀ قوی در ادارۀ آن وقت، می‌تواند از عوامل برجستۀ آن باشد.
با برگشت امارت اسلامی افغانستان و از بین رفتن اشغال امریکایی، با وجود مشکلات اقتصادی از طرف امریکا و انجماد سرمایۀ مردم افغانستان توسط این کشور و وجود یک سلسله محدودیت‌ها در عرصۀ سرمایه‌گذاری و تجارت، ولی با عزم قوی، ارادۀ متین و استقامت راسخ مسوولین مربوط ا.ا رایزنی‌ها با شرکت مربوط جهت آغاز کار عملی استخراج معدن مس عینک آغاز شد که لله الحمد بعد از رایزنی‌ها و تفاهم مداوم بالاخره شرکت چینی آماده تا کار عملی استخراج این معدن را آغاز کند.
به هر صورت، آغاز کار عملی روی استخراج معدن مس عینک یکی از دستاوردهای مهم ا.ا می‌باشد. این پروژه، همانند قوش تیپه نیز از پروژه‌هایی است که هیچ حکومت گذشته در افغانستان، حتا توانایی فکر کردن در این مورد را نداشت؛ چه به اینکه کار عملی آن را آغاز کند.
این امر خود به مدیریت سالم، ارادۀ متین، برخورد مسوولانه و مبتنی بر منافع ملی کشور از سوی ا.ا در قبال همچو پروژه‌ها دلالت دارد و نشان می‌دهد که امارت اسلامی با قاطعیت کامل در پی تحقق همچو پروژه‌های ملی و زیربنایی در کشور بوده و دور نخواهد بود ان‌شاءالله که روزی شاهد افتتاح کار عملی پروژۀ رؤیایی دیگر «تاپی» نیز در کشور خواهیم بود.
از سوی دیگر، ارزش اقتصادی این پروژه است که گفته می‌توانیم باعث تغییرات و دگرگون‌های اساسی و بنیادین و مثبت در زنجیرۀ اقتصاد کشور خواهد شد؛ از آن جایی که ارزش اقتصادی مجموعی این معدن به میلیارد ها دالر می رسد، به اساس قرار داد با شرکت یاد شدۀ چینایی 800 میلیون دالر به قسم تضمین و همه سال ده‌ها میلیون دالر دیگر مالیه به افغانستان پرداخت می‌شود.
همچنان در پروسس مس معدن عینک از زغال سنگ افغانستان استفاده می‌شود و در بدل آن شرکت مذکور یک فابریکۀ تولید برق را به ظرفیت 400 میگاوات احداث می‌کند؛ بر بنیاد قرارداد، صدها کیلومتر اعمار خط آهن نیز به دوش همین شرکت چینایی می‌باشد که این همه به ارزش اقتصادی این معدن و بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد.
علاوه از این، طلایی که در معدن مس عینک وجود دارد، بعد از استخراج به افغانستان سپرده می شود که این خود در عرصه عواید یک منبع بزرگ است؛ با شروع شدن کار عملی معدن مس عینک علاوه از مفدیت اقتصادی فوق برای هزاران تن به شکل مستقیم و غیر مستقیم زمینه کار مساعد می شود که همۀ این موارد، کشور را به اوج شکوفایی اقتصادی و انکشافی رسانده و زمینه‌های ملموس، واقعی و عملی آسایش و رفاه را برای مردم ما فراهم می‌سازد. ان‌شاءالله تعالی
توجه: نوشته ها، مقالات و نظریات منتشر شده از صدای هندوکش تنها بیانگر نظر نویسندگان است، موافقت صدای هندوکش برایشان شرط نیست.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version