نویسنده: حمزه الافغانی
در حقیقت رویکرد نظام امارت اسلامی خدمت به مردم افغانستان می باشد، تفاوتی ندارد که این خدمت گذاری در چه زمینه ای باشد و کدام قشر از اقشار جامعه تحت پوشش خود قرار دهد.
با روی کار آمدن نظام امارت اسلامی افغانستان، همه روزه شاهد افتتاح پروژه های عام المنفعه بسیاری هستیم که هر از آن برای به خودکفایی رسیدن و رونق اقتصادی را همه گانی ساختند نقش پر رنگی داشته است.
در هر عرصه و زمینه ای اقدامی برای رونق دادن به اقتصادهای کوچک و کلان مردم افغانستان برداشته شده است، و همه روزه بزرگان این نظام بدون در نظر گرفتن سمت و قوم خاصی؛ آستین همت بلند زده و برای همه شهروندان این سرزمین مصروف ارائه خدمت رسانی هستند.
در واقع معافیت مالیاتی، به معنای خارج ساختن برخی از درآمدها و دارایی ها، به طور موقت یا دائمی، از پرداخت مالیات است.
حال امارت اسلامی افغانستان با در نظر داشت و مشاهده اوضاع اقتصادی مردم، بر این تصمیم شدند که برخی از اصناف را که اقتصاد و دارایی آنها کمتر باشد را از پرداخت مالیات معاف نماید که این خود یک اقدام بسیار نیک و قابل ستایشی بوده و در این می توان حس شهروند محوری را در نگاه حاکمان نظام امارت اسلامی مشاهده نمود.
اگر انسان با دید عمیق به این قضیه نگاه کند، به درستی که در خواهد یافت که امارت اسلامی افغانستان بیشتر از هر چیز دیگری، حالِ خوب مردم و شهروندانش برای آنها مهم و اساسی می باشد چرا که هر راه و تدبیری که برای شهروندان مفید واقع گردد را طی نموده و می سنجد.
در شرایطی که نظام هنوز نو پا بوده و همانند نو سفر بلند مقصودی تازه به راه خود که تشکیل و استوار سازی نظام می باشد، بازهم در اندیشه رفاه مردم هستند و این خود اقدامی است که در هر نگاه و اندیشه ای باید تقدیر گردد.
شرایط اقتصادی مردم را مشاهده نمودن و بر اساس درآمد آنها فیصله مالیاتی کردن، یکی از راه های درست مدیریت موفق در عرصه ملی و داخلی محسوب می گردد که به درستی بزرگان این نظام به آن دست یافته و آن را علمی ساخته اند.
جا دارد که مردم و شهروندان این کشور، همانگونه که بزرگان این نظام به فکر آسایش و رفاه آنها هستند، آنان نیز در عرصه دینداری و بهتر علمی سازی احکام دین مبین اسلام در جامعه اسلامی افغانستان دوشادوش بزرگان و رهبران عالم و توانای خود حرکت نمایند تا باشد بدین طرق دین و دنیای مردم عزیز افغانستان آباد گردد.
معافیت مالیاتی از جمله مواردی است که بزرگان امارت اسلامی در شرایط بسیار حساس کشور اتخاذ نموده اند، و به آن توجه ویژه ای داشته و هدف از آن، حمایت دولت، از برخی مشاغل و افراد می باشد تا ثروت، عادلانه، توزیع گردد.
در یک واحد سیاسی/کشور مشاغل و مکاسب مختلفی وجود دارد و مردم و یا بهتر است بگوییم تاجران کوچک نیز در این عرصه خدماتی ارائه می دارند که با دست در دست هم قرار دادن، می توانند در عرصه های اقتصاد بزرگ نیز نقش داشته باشد و این مأمول زمانی عملی خواهد شد که این دسته از مشاغل و مکاسب کوچک از جانب مشاغل و اصناف بزرگ تر حمایت شوند و یا این که نظام برای تطبیق درست پلان مالیاتی درآمدها را به طور عادلانه تر تقسیم نماید، بناء با حمایت از مکاسب و مشاغل کوچک از جانب دولت، این مأمول قابل عملی خواهد بود.
و در این چنین حالتی است که مشاغل کوچک نیز توان این را خواهند یافت که در عرصه های اقتصاد محور، جایگاهی پیدا کرده و به مرور زمان خود را با نپرداختن مالیات که از عواید آنها بکاهد، خود را در تجارت و اقتصاد کلان جای دهند و رونق به تجارت و شغل کوچک خود بدهند که با قرار گرفتن در سطح کلان بازدهی آنها بیشتر گردد و برای رونق افزایی کارایی بیشتری داشته باشند.
بناء شایسته است که همه شهروندان افغانستان عزیز این اقدام نیک وازرت مالیه و بخصوص نگاه پر مهر امیر المؤمنین نسبت به مردم این سرزمین را قدر دانسته و برای بقا و استواری این نظام دست به دعا شوند و از بارگاه خداوند برای شهر، کشور و میهن خود چنین اقداماتی را خواستار گردند تا باشد که با رونق گرفتن اقتصاد افغانستان، قدم به سوی خودکفایی و استقلال اقتصادی بگذاریم.
و این آرزو و خواسته مردم افغانستان نیز می باشد که روزی خود را در بازار اقتصاد جهانی، مشاهده نموده و در اقتصاد که امروزه نقش اساسی و مهمی را یَدک می کشد، جایگاهی برای کشور خود ارزانی نماییم.
و نکته دیگری که لازم می بینم در اخیر متذکر شوم، این است که آنهایی که در اقدماتی بر علیه نظام امارت اسلامی دست به تبلیغات برده و در ناقوس نا امیدی از آینده و فرجام این نظام می دمند، بیان داریم که این نظام با روی کار گرفتن چنین اقداماتی، خود را نشان داده و برای مردم و جهانیان واضح و هویدا شده است که این نظام برای ساختن به میان آمده است و هدف آنها کسب کرسی و قدرت نبوده، بلکه ساختن و به رونق رساندن حالت مردم مظلوم افغانستان می باشد که در حقیقت نیز در این عرصه موفق بوده و بسان خار چشم بغاوت گران و بدخواهان این سرزمین عمل کرده اند و تمامی عرصه ها حرفی برای گفتن دارند و علمی برای انجام دادن از خود نشان داده اند، و در زمینه های مختلفی اقداماتی که در نظر نگرفتن و نادیده گرفتن آنها در واقع توهین به عقل و عقلانیت است، به عمل آورده اند.
به امید رونق یافتن بیشتر افغانستان در هر عرصه و زمینه ای.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version