منبع: کابل تکی کام
زمانی که ایالات متحده و متحدانش در افغانستان متزلزل شدند، ایالات متحده تصمیم گرفت با امارت اسلامی به مذاکره بنشیند، که همانطور هم شد، زمانی که ایالات متحده برای گفتگو با مقامات دفتر سیاسی امارت اسلامی به قطر آمد، پس از چندین ماه مذاکره متوجه شدند که امارت اسلامی یا به قول خودشان طالبان، مردم اصلی افغانستان و وارثان این خاک هستند.
زیرا اگر از یک سو از جنگ در برابر نیروهای ناتو به رهبری امریکا حمایت می‌کرد، از سوی دیگر روی میز مذاکره به آنها نشان داده اند که هر یک از اعضای امارت اسلامی آگاه به تمام فریبکاری های امریکا و متحدانش هستند.
خداوند به مبارزان و سیاستمداران امارت اسلامی استقامت بخشید و سرانجام پس از فداکاری های مستمر مجاهدان امارت اسلامی، به یاری خداوند، بار دیگر به حکومت افغانستان رسیدند و اداره امور را به دست گرفتند.
ما درباره مدیریت امور صحبت نمی کنیم، می خواهیم به طور خلاصه درباره سیاست خارجی افغانستان صحبت کنیم و آن این است که وقتی امارت اسلامی بر افغانستان حکومت می کرد، مردم سوالات و نگرانی های زیادی داشتند، اول از همه به رسمیت شناختن مشروعیت نظام نوین اسلامی افغانستان؛ به رسمیت شناختن رسمی یک موضوع پیچیده بود/است.
امارت اسلامی در شرایطی به قدرت رسید که درگیری های جدیدی در منطقه به وجود آمده بود، از یک سو درگیری روسیه و اوکراین و از سوی دیگر مبارزه مجاهدین فلسطینی با رژیم غاصب اسرائیل که امریکا مهمترین حامی آن است و حمایت برخی کشورهای همسایه به ویژه ایران چالشی برای سیاست خارجی افغانستان بود.
اگرچه امارت اسلامی افغانستان در برابر تجاوزات اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین سکوت نکرده است و هرازگاهی جنایات آنان را محکوم کرده و با صدور اعلامیخ موضع خود را اعلام کرده است، اما شکی نیست که حفظ روابط با کشورهای حامی آرمان فلسطین چالش بزرگی است.
گذشته از این چالش ها، حفظ روابط با روسیه، چین، امریکا، هند، ایران و ترکیه در چنین شرایطی در منطقه و جهان را نمی توان چیزی جز بلوغ سیاسی تفسیر کرد، زیرا سیاست خارجی کنونی افغانستان که بی‌طرفی بخش عمده آن است، اما در چنین اوضاع آشفته سیاسی جهان، حفظ روابط حسنه با کشورهای قدرتمندی مانند امریکا، روسیه و چین به طور همزمان بیانگر برتری سیاست خارجی امارت اسلامی است.
حذف اعضای امارت اسلامی از لیست سیاه توسط روسیه به این معنی است که روز به روز روابط امارت اسلامی افغانستان در جهان و منطقه مستحکم تر و پایدارتر می شود که پیام های خوبی در آینده خواهد داشت.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version