اتحادیه مکاتب خصوصی افغانستان:
در سال جاری 1403 بیش از 500 مکتب خصوصی در تمام ولایات کشور به شمول کابل ساخته شده است.
عظیم میدان‌وال، رئیس این انجمن می‌گوید که حدود یک و نیم میلیون دانش‌آموز در مکاتب خصوصی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
به گفته میدانوال، در سال جاری حدود 500 تا 600‌مکتب خصوصی در مرکز و ولایات ساخته شده است که از این مقدار در مناطقی که قبلاً مدارس خصوصی وجود نداشته ایجاد گردیده است، اکنون با تأسیس این مدارس برای صدها دانش‌آموز زمینهٔ آموزش فراهم شده است.
اگرچه در حال حاضر سکتور خصوصی در بخش صحت، آموزش عالی و بخش‌های دیگر گسترش یافته است؛ اما عموم مردم خواستار بالا بردن استانداردهای مدارس دولتی هستند تا دانش آموزان مدارس دولتی مطابق با علوم عصری و همچنین مطابق با مدارس خصوصی تربیت شوند.
قابل ذکر است که استانداردهای مدارس دولتی در کشور روز به روز در حال اُفت بوده و معلمان به اندازه مدارس خصوصی از دانش آموزان نمی‌توانند فیس بگیرند.
با توجه به فقر عمومی در کشور، همه افراد نمی‌توانند فرزندان خود را در مدارس خصوصی ثبت نام کنند و تنها افرادی فرزندان خود را به مدارس خصوصی می‌فرستند که وضعیت اقتصادی آنها بهتر بوده باشد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، مالیات از سال 1400 برای مدارس غیردولتی معاف شده است، این وزارتخانه از مدارس غیردولتی کشور حمایت می کند و سعی می‌کند تسهیلات دیگری را برای آنها نیز فراهم کند.
در حال حاضر حدود 3500 مکتب خصوصی در کل کشور وجود دارد که نزدیک به 1500 مکتب آن در کابل موقعیت دارد.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version