نویسنده: مبارزهروی

بیست و سه سال قبل، در چنین روزی، جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور حمله به افغانستان را صادر کرد.

متعاقباً ارتش آمریکا با همراهی بریتانیا و دیگر متحدان‌شان حملات ظالمانه و وحشیانه‌ای را علیه ملت و دولت افغانستان آغاز کردند.

افغانستانی که به‌تازگی از جنگ‌ها و نبردهای ویرانگر گروه‌های شر و فساد و جنگ‌سالاران بدنام نجات یافته بود.

بله! ملت رنج‌دیده افغانستان بعد از آزادی از چنگال رهبران پوشالی و خودفروخته قدرت‌های بیرونی، به‌تازگی نفسی آرام کشیده و از نعمت امنیت و آسایش برخوردار شده بودند که این‌بار در باتلاق اشغال آمریکا گرفتار شدند.

در این یادداشت نگاه کوتاهی خواهیم انداخت به پیامدهای اشغال افغانستان توسط آمریکا:

هرگاه به تاریخ بیست‌ساله اشغال افغانستان و طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا نگاهی بیاندازیم، تبعات منفی زیادی به چشم می‌خورد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱- تهاجم فرهنگی: تهاجم فرهنگی یکی از دستاوردهای نامیمون اشغال بود، زیرا آمریکا با از بین بردن اعتقادات و باورهای دینی جامعه افغان می‌توانست زمان بیشتری برای اشغال خود فراهم سازد و به اهداف باطل بیشتری دست یابد.

۲- گسترش ناامنی: امنیت و آسایشی که به‌تازگی نصیب ملت افغانستان شده بود، با آغاز حملات وحشیانه آمریکا از بین رفت و مردم افغانستان در طول بیست‌سال اشغال در نبود امنیت، تلخ‌ترین خاطرات زندگی‌شان را تجربه کردند.

۳- تلفات جانی گسترده: جنگ آمریکا تلفات جانی بی‌شماری به‌همراه داشت، به‌گونه‌ای که طبق برخی منابع غیررسمی، در طول این جنگ بیش از ۴۸ هزار غیرنظامی به شهادت رسیده و بیش از ۷۵ هزار غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

۴- آواره‌شدن مردم: عواملی مانند جنگ، ناامنی، فساد، فقر، و بی‌کاری در مدت زمان اشغال باعث آواره‌شدن میلیون‌ها نفر از این سرزمین شد؛ آوارگانی که تا حال تعداد زیادی از آنان به کشور و خانه‌شان بازنگشته‌اند.

۵- کشت مواد مخدر و اعتیاد: مواد مخدر، این بلای خانمان‌سوز که نه‌تنها فرد معتاد بلکه خانواده‌اش را نیز قربانی می‌کرد، از هدیه‌های نامیمون اشغال برای افغانستان بود و در این مدت بیش از ۵ میلیون انسان را گرفتار خود ساخت و آنان را دچار مرگ تدریجی کرد.

۶- روی‌کار آمدن چهره‌های منفور: چهره‌های منفور و جنگ‌سالارانی که بعد از سقوط شوروی، افغانستان را به جهنمی تمام‌عیار برای افغان‌ها مبدل کرده بودند، با آغاز اشغال افغانستان، طوق غلامی آمریکا را بر گردن انداخته و باری دیگر بر شانه‌های ملت بی‌گناه سوار شدند و در بیست سال اشغال، ظلم و جنایاتی کم‌تر از اشغال‌گران برای ملت رنج‌دیده افغانستان به ارمغان نیاوردند.

آنچه گفته شد، برخی از مهم‌ترین تبعات منفی اشغال افغانستان توسط آمریکا بود. این جنگ تلفات زیادی از سربازان آمریکایی نیز گرفت و تا حد زیادی اقتصاد آمریکا را از پای درآورد.

سرانجام، بعد از بیست سال، مجاهدین جان‌برکف امارت اسلامی بینی اشغال‌گران و مزدوران‌شان را به خاک مالیدند و پرچم توحید را در افغانستان برافراشتند.

فعالیت‌های مؤثری در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب صورت گرفت، امنیت سرتاسری تأمین شد، مردمان زیادی که مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شده بودند، دوباره برگشتند، کشت مواد مخدر به صفر رسید، تمام معتادان جهت درمان به مراکز ترک اعتیاد اعزام شدند و چهره‌های بدنام و سیاه افغانستان نیز فرار را بر قرار ترجیح دادند و لله‌الحمد شرشان از سر مردم رنج‌دیده افغانستان کوتاه گردید.

توجه: نوشته ها، مقالات و نظریات منتشر شده از صدای هندوکش تنها بیانگر نظر نویسندگان است، موافقت صدای هندوکش برایشان شرط نیست.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version