نویسنده: منصور افکار

گروه نیابتی شر و فساد، نمونه‌ای تازه از گروهک‌های تروریستی و باغی است که بر اساس نقشه‌ها و ساختار سیاسی برخی از قدرت‌های خارجی و حلقه‌های استخباراتی در افغانستان فعالیت می‌کند.

افغانستان همواره در تحولات سیاسی و استراتژی‌های قدرت‌های جهانی نقش و اهمیت زیادی داشته است.

این اهمیت به‌ویژه در دیدگاه ایالات متحده در دهه‌های گذشته واضح و آشکار بوده است، منطقه‌ای که در دوران باستان و قرون وسطی عرصه رویدادهای سیاسی و تاریخی مهم بوده، اکنون نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین، می‌توان به‌صراحت ادعا کرد که جبهه مقاومت، به‌عنوان یک گروه نیابتی، در راستای خدمت به قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای فعالیت می‌کند.

در نظام پیچیده کنونی که احتمال جنگ متعارف و مستقیم بین قدرت‌های بزرگ بسیار کم شده است، جنگ نیابتی به یکی از ابزارهای اصلی تبدیل شده است.

به همین نسبت، تمایل این قدرت‌ها به استفاده از گروه‌های نیابتی نیز افزایش یافته است، جریان‌های نیابتی معمولاً در محیط‌های بحران‌زده شکل می‌گیرند تا بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی ایجاد کنند و اهداف ایجادکنندگان خود را دنبال کنند. در شرایطی که قدرت به دو بخش سخت و نرم تقسیم شده، دشمنان بیشتر بر استفاده از قدرت نرم تمرکز کرده‌اند.

به همین دلیل، به‌جای مبارزه مستقیم و متحمل شدن تلفات هنگفت جانی و مالی، از گروه نیابتی شر و فساد حمایت می‌کنند.

قدرت نرم از طریق ابزارهایی چون فرهنگ، آرمان و ارزش‌ها به‌صورت غیرمستقیم بر منافع سایر کشورها تأثیر می‌گذارد؛ این دقیقاً چیزی است که در گروه شر و فساد دیده می‌شود و با نیرنگ‌هایی تحت عنوان آرمان‌های شهیدان، جوانان را فریب می‌دهد.

خلاصه اینکه جبهه مقاومت، نمایانگر تفکری جدید است که ناشی از تحولات اخیر مانند حضور آمریکا در افغانستان، سقوط نظام جمهوری و حاکمیت مجدد امارت اسلامی و ستم‌های بی‌پایان دوران اشغال است که باعث افزایش تنفر از آمریکا در میان ملت مسلمان افغان شد.

با وجود ایجاد و حمایت گروهک‌های تروریستی و نیابتی که درصدد آسیب‌پذیر ساختن کشور ما هستند، ملت افغانستان در فضایی صمیمی و با تمدن واحد زندگی می‌کند و دارای دین، سنت‌ها، فرهنگ و تاریخ مشترک است.

بنابراین، به‌صراحت می‌توان گفت که تفکیک میراث اسلامی، تاریخی و فرهنگی این منطقه غیرممکن است، مردم افغانستان هرگز به این آسانی فریب نخواهند خورد و در دام دشمنان دین، میهن و ملت نخواهند افتاد. ان‌شاءالله.

توجه: نوشته ها، مقالات و نظریات منتشر شده از صدای هندوکش تنها بیانگر نظر نویسندگان است، موافقت صدای هندوکش برایشان شرط نیست.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version