نویسنده: غلام‌نبی فروزان

از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان سه سال و اندی می‌گذرد. در این مدت، تحولات بسیاری به وقوع پیوسته و تغییرات گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف ایجاد شده است.

تمامی ساختار نظام جمهوری فروپاشید و یک نظام اسلامی به‌صورت واقعی، اجرایی، و عملی روی کار آمد و افغانستان از یوغ اشغال رهایی یافت و به آزادی رسید.

این دستاوردها نتیجهٔ خون شهدا، شهامت مجاهدان، و صبر و استقامت ملت شریف افغانستان در برابر ظلم و جور اشغالگران و مزدوران داخلی است؛ بااین‌حال، تردیدی نیست که مخالفان خارجی و داخلی همواره در پشت صحنه مشغول تخریب و تهدید بوده و هرگز راضی به استقرار نظامی مستقل و اسلامی نیستند و تا جایی که می‌توانند مانع‌تراشی می‌کنند.

بااین‌حال، در کشمکش و تلاش برای ماندن و مقاومت در برابر این کارشکنی‌ها از یک سو و پیش‌بردن امور کشور به شکل پیشرو و سریع از سوی دیگر، نویدهای امیدوارکننده به‌تدریج به وقوع پیوسته و نتایج جهاد اسلامی کم‌کم در سطحی وسیع و جهانی مشاهده می‌شود.

یکی از این نتایج مثبت، برگزاری نشست‌های متعدد و متوالی در کشورهای همسایه یا دورتر است که برای بحث و تبادل نظر درخصوص آیندهٔ افغانستان و امارت اسلامی برگزار می‌شوند، تا به نتیجه‌ای عادلانه و منصفانه برسند.

با استفاده از این نشست‌ها، نمایندگان افغانستان همواره این فرصت را دارند تا موفقیت‌های امارت اسلامی را به گوش جهانیان برسانند و حسن نیت و توانایی خود را در ادارهٔ حکومت افغانستان نشان دهند.

یکی از این نشست‌ها، نشست فارمت مسکو بود که روز جمعه سیزدهم ماه میزان در مسکو برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان امارت اسلامی، به‌ویژه وزیر خارجهٔ افغانستان، جناب امیرخان متقی، حضور داشتند و دعوت میزبان را پذیرفتند.

آنچه در این اواخر بیشتر در تمرکز رسانه‌ها بود و هر روز بیشتر به‌سوی تحقق پیش می‌رفت، چراغ سبز روسیه برای به رسمیت شناختن افغانستان بود.

یکی از نشانه‌های این چراغ سبز، برگزاری همین نشست فارمت مسکو بود.

در این نشست، جناب وزیر بار دیگر بر سیاست‌های امارت اسلامی تأکید کرده و خواستار همکاری جهانی برای توسعه و پیشرفت افغانستان در بخش‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری، در سطح ملی و بین‌المللی شد.

در بخشی دیگر از سخنان خود، به مسئله داعش و اتهامات همیشگی نسبت به افغانستان پرداخت و به‌شدت این گمانه‌زنی‌ها را که افغانستان بستر رشد و فعالیت داعش است، رد کرد.

ایشان این اتهامات را بی‌اساس خواند و تأکید کرد که افغانستان یک کشور آزاد است و از حریم خود در برابر هر نیروی اشغالگر یا گروه‌های معاند دفاع خواهد کرد و به هیچ‌کس اجازهٔ سوءاستفاده از خاک خود علیه کشورهای دیگر را نخواهد داد.

همچنین، ایشان از اهمیت موقعیت جغرافیایی افغانستان و توانایی این کشور برای تبدیل‌شدن به حلقهٔ اتصال آسیای مرکزی و آسیای جنوبی سخن گفت و این موقعیت را فرصتی مناسب برای رشد افغانستان و جایگاه آن در نگاه جهانی دانست و خواستار جلب نظر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های کلان شد.

با نگاهی به سه سال گذشته و موفقیت‌های افغانستان در عرصه‌های مختلف و نشانه‌های مثبت از کشورهای دیگر، می‌توان به این امید رسید که آیندهٔ افغانستان در چند سال آینده بسیار روشن، مترقی، و روبه‌رشد خواهد بود.

توجه: نوشته ها، مقالات و نظریات منتشر شده از صدای هندوکش تنها بیانگر نظر نویسندگان است، موافقت صدای هندوکش برایشان شرط نیست.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version