به گزارش روزنامه پاکستانی «The Express Tribune» وزیر مالیه پاکستان، محمد اورنگ زیب، روز سه‌شنبه اعلام کرد که مهندسان چینی که در حمله انتحاری اخیر در کراچی کشته شدند، بخشی از تیم مذاکرات بازسازی بدهی‌های انرژی با دولت پاکستان بودند.

وی افزود که این مهندسان که با تولیدکنندگان برق مستقل (IPPs) کار می‌کردند، در مذاکرات با وزیر انرژی بر سر بازسازی بدهی‌های انرژی نقش داشتند تا دوره بازپرداخت بدهی‌ها تمدید شود و تعرفه برق کاهش یابد.

هدف از این مذاکرات، کاهش تعرفه برق و تسهیل شرایط پرداخت بدهی‌ها به مدت پنج سال بود.

در حمله اخیر در کراچی، دو شهروند چینی کشته و یک نفر زخمی شد. این حمله ضربه‌ای جدی به تلاش‌های پاکستان برای رفع نگرانی‌های امنیتی چین وارد کرده است. چین پیشنهاد تشکیل یک شرکت امنیتی مشترک برای حفاظت از شهروندانش در پاکستان داده است.

پاکستان همچنین برای حفاظت از منافع تجاری چین، دو بخش امنیتی ویژه در ارتش با هزینه سالانه ۲۴ میلیارد روپیه ایجاد کرده است، اما تاکنون نتوانسته از شهروندان چینی به‌درستی حفاظت کند.

پس از این حادثه، سفارت چین در اسلام‌آباد به شهروندان خود توصیه کرده است که از سفر به استان‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا خودداری کنند.

اورنگزیب همچنین با ابراز تسلیت به دولت و مردم چین، از نقش مهم این مهندسان در ایجاد یک “وضعیت برد-برد” برای چین و پاکستان یاد کرد.

در همین حال، اورنگزیب به اعتراضات حزب تحریک انصاف نیز اشاره کرد و اعلام کرد که این اعتراضات باعث از دست رفتن ۱۹۰ میلیارد روپیه در روز برای اقتصاد پاکستان شده و تعطیلی فعالیت‌های تجاری زیان شدیدی به کشور وارد کرده است.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version