blob:https://hindokosh.com/87b94b25-ce60-4880-a7e5-8e938cb40b3e
    عابد لمر، یک فعال مشهور شبکه‌های اجتماعی که با نام مستعار علیه حکومت تبلیغات می کرد و مردم را تحریک می نمود، دستگیر شده است
    یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، به صدای هندوکش تأیید کرد که وی حدود یک ماه پیش دستگیر شده و در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.
    به گفته این منبع، وی در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر توهین به مقدسات، به مقامات و مسئولان حکومتی نیز توهین می‌کرد، مردم را علیه حکومت فعلی تحریک می‌کرد و اعتماد مردم به رهبران حکومت را از بین می‌برد. وی همچنان از حکومت معاش دریافت می‌کرد؛ اما از حلقات و افراد مخرب مستقر در خارج نیز برای تبلیغات سوژه هایی دریافت می‌کرد.
    صدای هندوکش تلاش کرد به حساب اکس (توییتر سابق)، فیسبوک و دیگر حساب‌های وی دسترسی پیدا کند؛ اما اجازه داده نشد و منابع امنیتی یک ویدیو کوتاه، پیام‌های صوتی و اسکرین‌شات‌هایی از عابد لمر را با ما به اشتراک گذاشتند.
    منابع همچنین اضافه می‌کنند که صدها نفر با عابد لمر ارتباط داشتند و بیشتر آنها افرادی هستند که در حساب رسمی خود چیزی منتشر نمی‌کنند، اما به عنوان سوژه به عابد لمر می‌دهند؛ آنها در افغانستان زندگی می‌کنند، از دولت حقوق می‌گیرند و در جامعه از شهرت و نام برخوردارند، اما در خفا نظام را تخریب می‌کنند؛ صدای هندوکش تلاش کرد تا شهرت یا اطلاعات این افراد را به دست آورد؛ اما متأسفانه موفق نشد.
    اینکه عابد لمر چه زمانی به مرکز منتقل می‌شود و نهادهای عدلی-قضایی چه تصمیمی درباره او می‌گیرند، معلوم نیست؛ اما منابع درباره هویت عابد لمر چنین گفتند: «خطاب الله بنگش معروف به (عابد لمر) پسر محمد عثمان و نواسه سورگل، که ساکن اصلی و فعلی ولسوالی قرغه‌يي ولایت لغمان است، در تذکره قومش پشتون اما در اصل بنگش است، تحصیلاتش تا سطح لیسانس است و به عنوان معلم در لیسه محلی (گل پاچا الفت) در ولایت لغمان کار می‌کند».
    فراموش نکنید که حکومت افغانستان در چند ماه گذشته بیشتر افراد مشهور را که از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه حکومت تبلیغ می‌کردند، دستگیر و زندانی کرده است؛ گفته می‌شود که حکومت توانسته است با استفاده از وسایل مدرن و پيشرفته تخنیکی، آدرس‌های مستعار را شناسایی و تعقیب کند.
    در اداره قبلی نیز بر اساس قانون جزا، هر کسی که علیه جمهوری تبلیغ می‌کرد و این تبلیغات مردم را به جنگ تشویق می‌کرد، به حبس متوسط محکوم می‌شد یا بر اساس ماده عضویت در امارت اسلامی حتی تا ۱۶ سال زندانی می‌شد.
    قابل ذکر است که این صفحه با نام «عابد لمر» در شبکه‌های اجتماعی نزدیک به ۶۰ هزار دنبال‌کننده دارد که تمام نشرات آن علیه نظام اسلامی، مقدسات و فرهنگ و جامعه افغانی است؛ همچنین در این صفحه علیه رهبران نظام اسلامی کنونی نیز تبلیغات گسترده منفی و دور از حقیقت انجام شده است.

    Share.
    Leave A Reply

    Exit mobile version