نویسنده: عبدالحی فروتن

امارت اسلامی افغانستان یک نظام متعهد و پیگیر به تامین حقوق تمامی اتباع خود در چارچوب اصول اسلامی است و در این راستا، توجه خاصی به حقوق زنان معطوف شده است.
در حالی که برخی از بهانه‌پالان، اتهاماتی گوناگونی چون آپارتاید جنسیتی به این حکومت وارد می‌کنند، اما واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده‌ی احترامی است که امارت اسلامی به زنان قائل است.

امارت اسلامی با وضع نمودن قانون حجاب، حرمت زنان را در برابر نگاه‌های بیگانه‌ها حفظ کرده و آن را وسیله‌ای برای تضمین آرامش و امنیت زنان می‌داند.

حکومت برای زنان مکانی را فراهم می‌سازد تا که در امنیت و احترام جدا از مردان به تحصیل و یادگیری ادامه دهند و در عین حال، نقش‌ اساسی خود را در تربیت اولاد و پایداری نظام خانوادگی ایفا کنند.

با بررسی دقیق‌تر واقعیت‌های موجود، می‌خواهیم اتهامات نادرست را در باب آپارتاید جنسیتی نقض کنیم.
همکاری مرد و زن در ساختار خانواده اسلامی:
یکی از ادعاهای مغرضین این است که چرا زن در خانه می‌ماند و نمی‌تواند در بیرون کار کند و برعکسِ او، مرد میتواند در بیرون کار کند و آزادی بیشتری داشته باشد.
جواب بسیار ساده است؛ این تبعیض نیست چون در واقع، هر شخص طبق توانایی‌ها و مسئولیت‌های خود وظایف خاصی را انجام می‌دهد؛ مرد جهت تامین نیازهای خانواده و تامین مخارج زندگی، به کار خارج از خانه می‌پردازد تا برای زن و فرزندانش منافع مورد نیاز آنها را فراهم کند و در عین حال، زن در خانه به تربیت فرزندان و مدیریت امور خانواده مشغول می‌شود.

این تقسیم کار به معنای نابرابری نیست که هیچ، بلکه نشان‌دهنده‌ی همکاری و هماهنگی در راستای سلامتی، تنظیم و پیشرفت یک خانواده است.
در این نظام خانوادگی، هر فرد برحسب نقاط قوت خود عمل می‌کنند و هر دو نقش، (نقش مرد به عنوان نان‌آور و نقش زن به عنوان مدیر خانه) برای یک خانواده ضروری و کلیدی هستند.

واقعیت‌ها را نباید انکار کرد؛ حقوق زنان تامین است:
۱. حفظ امنیت و حرمت زنان:
امارت اسلامی به حفظ امنیت و حرمت زنان توجه خاصی دارد و محافظ کرامت آنها در جامعه‌ی امروزی است و ایجاد فضایی امن برای زندگی آن‌ها را فراهم می‌کند.
۲. زندگی در منزل مانند ملکه:

در کنار اینکه بسیاری از زنان در خارج از خانه نیز کار می‌کنند، امارت اسلامی طبق اساسات دین مبارک اسلام، آنها را طوری مورد اکرام قرار می‌دهد که مانند ملکه‌ها در منزل زندگی کنند و شوهران شان موظف‌اند تا به آنها خدمت کرده و نیازهای آن‌ها را بر آورده کنند.

۳. توانمندسازی زنان:
امارت اسلامی در زمینه‌ی توانمندسازی زنان کارهای زیادی را انجام داده است مثلا: ایجاد بازارهای مخصوص زنان در ولایت‌هایی مانند کابل، هرات، بلخ و بامیان که زمینه کار برای هزاران زن نیز فراهم شده است.

تنها در سال یک گذشته، ۱۰ هزار زن جواز در بخش تجارت و صنعت دریافت کردند و ۱۲ هزار نفر دیگر نیز به‌ صورت غیررسمی به تجارت مشغول‌اند.

۴. زنان شاغل در ادارات امارتی:
حدود ۸۵ هزار زن به‌طور رسمی در ادارات امارتی مشغول به کار هستند که برخی از آن‌ها در مقام‌های رهبری نیز فعالیت می‌کنند، واقعیتی که نشان‌دهنده تامین حقوق‌ آنها و افزایش تعداد زنان شاغل و نقش آن‌ها در جامعه است.
در آخر باید عرض شود که: امارت اسلامی حقوق زنان را تامین کرده و واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده تعهد این حکومت به حفظ احترام به زن و به جایگاه والای آنها به عنوان یک مادر، دختر، خواهر و یک همسر است.

برخلاف اتهامات آپارتاید جنسیتی، واقعیت این است که زنان در نظام کنونی به حقوق خود از جمله تعلیم، کار و آزادی‌های لازم دسترسی دارند و امارت اسلامی به زنان فرصت‌ آموزش‌های اسلامی و عصری را می‌دهد و مدارس دینی بر روی آنها همیشه باز خواهد بود ان‌شاءالله.

توجه: نوشته ها، مقالات و نظریات منتشر شده از صدای هندوکش تنها بیانگر نظر نویسندگان است، موافقت صدای هندوکش برایشان شرط نیست.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version