شماری از د‌وکان‌داران و کسبه‌کاران در هرات از فرمان اخیر رهبر امارت اسلامی مبنی بر عفو و کاهش مالیات ابراز خوشحالی کرده و تاکید دارند که عفو مالیات، یک اقدام بجا و نیک برای رشد کار و بار شان می‌باشد.
دوکان‌داران و کسبه‌کاران ضمن ابراز قدردانی از این اقدام مقام رهبری امارت اسلامی می‌گویند: عفو مالیات سهولت زیادی را برای شان فراهم می‌کند.
از سوی هم مقام مستوفیت هرات می‌گوید:
فرمان معافیت و کاهش مالیات از سال 1403 تطبیق می‌گردد و بر بنیاد آن، کسبه‌کاران و دوکان‌دارانی‌که تا دو میلیون افغانی در سال فروشات دارند، مالیات اخذ نمی‌گردد.
مفتی کفایت الله حقانی مستوفی هرات در گفتگوی با خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر می‌گوید که پس از فرمان اخیر، از میان 45 هزار دوکان‌دار و پیشه‌ور ثبت شده در این ولایت، حدود 40 هزار تن از آنان از پرداخت مالیات معاف می گردند.
مستوفی هرات می‌افزاید که این دستور از طرف مقام رهبری امارت اسلامی برای ایجاد تسهیلات مالیاتی در کشور صادر شده است.
مفتی حقانی همچنان گفت: بر اساس فرمان عالیقدر امیرالمومنین (حفظه‌الله) شفاخانه‌های تازه تاسیس در سال اول نیز از مالیات معاف است و در سال دوم ۲ فیصد مالیه گرفته می‌شود.
با این حال شماری از آگاهان مسایل اقتصادی نیز معافیت و کاهش مالیات از سوی امارت اسلامی را در راستای افزایش درآمد کسبه‌کاران و تشویق شهروندان به سرمایه‌گذاری، اثر گذار می‌دانند.
این درحالیست که بنابر فرمان اخیر، تمام کسبه‌کاران، صنعت‌کاران و اصناف که فروشات زیر ۲ میلیون افغانی در سال دارند، از پرداخت مالیه کاملا معاف شده‌اند.
همچنان اصناف و کسبه‌کارانی که فروشات بالای ۲ میلیون افغانی دارند، از عواید مازاد خود مکلف به پرداخت ۰.3 درصد مالیه هستند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version