شرکت انکشاف ملی از پیشرفت ۳۰ درصدی کار کندن‌کاری فاز دوم کانال قوش‌تیپه خبر می‌دهد.
مسوول در شرکت انکشاف می‌گویند که ساخت‌وساز سربند کانال قوش‌تیپه نیز ۵۰ درصد پیش رفته و کار کندن‌کاری فاز دوم و ساخت‌وساز سربند هم‌چنان به شدت ادامه دارد.
سید ذبیح‌الله میری مسوول پروژه کانال قوش‌تیپه گفت: «کار سربند در حدود ۵۰ درصد پیش رفت فیزیکی دارد و هم‌چنان کار فاز دوم هم در مرحله‌ی اجراست و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.»
با این حال، برخی از آگاهان می‌گویند که با تکمیل‌شدن کار این کانال، افغانستان گواه پیشرفت‌های چشمگیر اقتصادی خواهد شد و از رهگذر تولید گندم نیز به خود بسندگی خواهد رسید.
نجیب‌الله سدید آگاه مسایل مدیریت آب گفت: «کانال قوش‌تیپه و تمامی کانال‌های فرعی آن وقتی به اتمام برسد، در حقیقت می‌تواند سالانه بین ۴۷۰ تا ۵۵۰ میلیون دالر عاید را نصیب افغانستان کند.»
شاکر یعقوبی آگاه مسایل اقتصادی گفت: «پروژه کانال قوش‌تیپه یک پروژه‌ی درازمدت است. در کوتاه مدت نمی‌توانیم تاثیرگذاری آن‌را شاهد باشیم. در صورتی‌که کار تطبیق این پروژه بر اساس روش‌های مناسبی که به لحاظ مدیریتی ایجاب می‌کند، صورت بگیرد، طبیعتن می‌تواند روی اقتصاد افغانستان تاثیر خود را داشته باشد.»
بر بنیاد اطلاعات شرکت انکشاف ملی، در فاز دوم کانال قوش‌تیپه که کار کندن‌کاری آن قرار است تا پایان سال جاری خورشیدی به ولسوالی اندخوی فاریاب برسد، ۲۰ میلیارد افغانی هزینه پیش‌بینی شده است.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version