محمدصادق طارق

هر حکومت اسلامی در حقیقت پاسبان پنج هدف اساسی زندگی مسلمانان از قبیل دین، جان، عقل (طرز تفکر و بینش)، مال و نسل آنان می‌باشد. اگر در قلمرو یک حکومت اسلامی فقط جان‌ها و اموال مسلمانان مصون بمانند اما دین و عقل شان متضرر گردد به جای راهنمایی به سوی رستگاری و فلاح، بستر هلاکت و بربادی شان را هموار می‌نماید‌. از همین‌رو وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی افغانستان مکلّف است جهت حفاظت دین و عقل (طرز تفکر و باور) مردم مسلمان میهن ما تلاش نموده تا راه انحراف و طغیان مسدود گردد.

اگر چه برخی از تحلیلگران روشن‌فکر با ایجاد و ثبت وزارت امر به معروف و نهی از منکر شگفت‌زده شدند اما “الحسبة” در ساختار سیاسی اسلام به عنوان زیربنای مهم و بنیادی معرفی می‌شود که در صورت عدم اجرای معروف، به ادای آن دستور‌ و یا در هنگام ارتکاب علنی منکر از آن جلوگیری نماید.

“الحسبة” يا وزارت امر به معروف و نهی از منکر در ترکیب حکومت اسلامی من‌حیث دستگاه نظارت و کنترل عموم مردم فعالیت می‌نماید که از طریق این دستگاه عمومی، افراد جامعه و سران حکومت اسلامی از انحراف و فرو رفتن در فساد اخلاقی، اداری و سیاسی محفوظ می‌مانند.

امر به معروف و نهی از منکر اگر چه یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی عنوان می‌شود اما در عین حال متوجه یکایک افراد جامعه اسلامی نیز خواهد شد تا در ادای مسئولیت خویش سهیم گردند.

البته وزارت مذکور به هیچ عنوان اجازه ندارد به بهانه‌ی اصلاح یا جلوگیری از منکرات، به حریم اسرار مخفی مردم وارد شده و یا به اصطلاح عام‌تر به “جاسوسی” در زندگی شخصی آنها بپردازد چون تکلیف شان فقط در دائره منکرات علنی محدود و منحصر می‌باشد و بس.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version