نویسنده: محمد فیصل

دوبی لیکس: مقامات جمهوری با پول آبادی افغانستان در دبی خانه خریده اند.

دوبی لیکس که پس از تحقیقات گسترده 58 سازمان و 74 روزنامه نگار در نتیجه گزارش نهایی آن پرده از املاک خریداری شده در دبی توسط مقامات حکومتی بر می دارد که این املاک شامل آپارتمان و ویلا می‌باشد.

از جمله اهداف دوبی لیکس؛ افراد هندی، انگلیسی، پاکستانی، اوکراینی و افغان هستند که میلیون ها دلار ثروت در دبی دارند.

برخی از رهبران ارشد دولت قبل از جمله میر رحمان رحمانی، پسرش اجمل رحمانی، رشید پوپل، پسر کاکای رئیس جمهور قبلی حامد کرزی، پسر رئیس شر و فساد قسیم فهیم، اسد الله خالد و دیگران در این لیست شامل اند.

این یافته ها در وب سایت سازمان OCCPR منتشر شد و اطلاعات خود را از مقامات املاک دبی دریافت کرده اند.

رحمانی و پسرش در سال 2019 با پرداخت رشه و پول عضویت ولسی جرگه افغانستان را گرفتند.

تحقیقات می گوید رحمانی و پسرش بیست و پنج میلیون دلار برای خرید خانه (املاک) در دبی هزینه کرده اند که املاک شان شامل آپارتمان، ویلا و دو ساختمان بلند است.

ادیب فهیم پسر فهیم 3.5 میلیون دالر ثروت دارد، حسین فهیم برادر مارشال فهیم حسین فهیم 8.8 میلیون دالر ثروت دارد و اسد الله خالد، وزیر دفاع دولت قبل، 5.4 میلیون دالر ثروت دارد و این بار اول نیست که فساد مقامات دولت قبل (جمهوریت) افشا می شود.

در سال 2022، وال استریت ژورنال در مقاله ای پرده از فساد مقامات دولت قبلی برداشت که یکی از آنها اکلیل حکیمی وزیر مالیه دولت قبل بود که در آمریکا به ارزش 30 میلیون دالر دارایی داشت.

دوره 20 ساله جمهوری از نظر فساد مالی بد ترین دوره در تاریخ افغانستان به حساب می آید که در آن اکثریت مقامات دولتی در فساد دست داشتند.

پول هایی که به نام افغان‌ها داده می شد را دزدیدند، اخاذی کردند و زندگی آرامی برای خود و فرزندانشان ساختند، اما مردم عادی افغان فقیر و غریب ماندند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version