نویسنده: عبدالله زاهد
سازمان‌های استخباراتی پاکستان؛ آی‌اس‌آی و GHQ راولپندی، داعش خراسان در منطقه را آموزش می‌دهند، این سازمان‌های استخباراتی با مقامات بلندپایهٔ داعش خراسان توافق‌نامه‌ای انجام دادند، که به نام «دبوری ترون» شناخته می‌شود. (دبوری در ولسوالی اورکزوی منطقهٔ کوهاتِ ایالت خیبرپختونخواه است، که رهبران بلندپایهٔ زیادی از داعش در آن‌جا زندگی‌ می‌کنند.) پاکستان و رهبران داعش با اخلاص تمام این توافق‌نامه را تعقیب می‌کنند؛ بر اساس این توافق‌نامه، داعش در کنار موجودیتش در پاکستان، هیچ وقت فرع خود را در پاکستان اعلام نکرده و بر فوج و استخبارات پاکستان هم حمله نکرده است. چند حمله از طرف داعش خراسان صورت گرفته، که هدف اکثر آنان غیرنظامی بودند، که این دلالت بر وفاداری داعش با پاکستان دارد.
در موجودیت داعش، پاکستان هیچ وقت بر آن نه عملیات استخباراتی کرده و نه عملیات نظامی کرده، چون‌ آنان به یکدیگر احترام قائل استند، ادارهٔ استخبارات پاکستان تلاش می‌کند تا داعشی‌ها را علیه طالبان آموزش دهد، با آنان در جنگ بیندازد و امنیت منطقه را به وسیلهٔ داعش از بین ببرد.
از زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، قدرت داعش کم شده، در افغانستان برای آنان مخفی‌گاه نمانده، به همین خاطر اکثر آنان به پاکستان؛ یعنی همان جایی فرار کردند که همانجا درست شدند و بخاطر اعمال فشار بر افغانستان، استعمال می‌شوند.
در وب‌سایت سندی گاردین اسنادی نشر شد که در آن داعش خراسان به عنوان مهمانان فوج پاکستان و آ‌ی‌اس‌آی شناخته شدند.
در لینک‌ ذیل ببینید!
https://sundayguardianlive.com/top-five/pak-armys-iqbal-jadoon-rao-imran-khalil-taj-keyani-protecting-isis-radicals
از طرفی دیگر، ائتلاف شمال با تاجیکستان، ازبکستان و ایران و دیگر سازمان‌های استخباراتی رابطه دارد؛ چون اکثر اعضای ائتلاف شمال، آن عده از افراد حکومت سابق استند که با استخبارات جهانی کار کردند و الان این ائتلاف و داعش اینجا در افغانستان از بین برده شدند و مخفی‌گاه ندارند، داعش به پاکستان رفت، ائتلاف شمال به کشورهای همسایه و رهبران‌شان به فرانسه و دیگر کشورهای غربی فرار کردند، پاکستان با رضایت آمریکا و متحدینش بخاطر ضعف و برای بلندشدن دوبارهٔ آنان پلان جدیدی را به راه انداخت، زمینه برای نشست بین داعش با ائتلاف شمال در پاکستان برابر شده و ائتلاف شمال با داعش به توافقاتی هم رسیدند که با یکدیگر همکاری مالی و تسلیحاتی می‌کنند.
این بدان معناست که الان داعش در میان ائتلاف نفوذ کرده و اهداف این دو گروه گرچه تا حدودی یکجا هستند، اما حمایت‌ از آنان مختلف است. از آن جایی که در حال حاضر دشمن آن‌ها طالب است و بر همین اساس متحد شده‌اند، اما این پلان آن‌ها عواقب بسیار بدی در منطقه خواهد داشت.
هندوکش به چنان معلوماتی دست پیدا کرده است که حضرت علی، یکی از اعضای مهم ائتلاف شمال و پسرش، مشغول تنظیم همکاری دوجانبه بین ائتلاف شمال و داعش در اسلام آباد و پیشاور در سال 2022 بودند.
این نشست، با وساطت ملک‌زرین و حاجی حیات صورت گرفته، ایوب زرین؛ پسر محمدزرین که از طرف ائتلاف شمال به عنوان والی کنر هم اعلام شده بود، به کراچی و اسلام آباد سفر می‌کند و با مقامات بلندپایهٔ داعش به همین هدف دیدار کرده است.
در ادامهٔ این نشست‌ها، در اسلام آباد جلسه‌ای دیگر میان نظامیان سابق ائتلاف شمال و داعش برگذار شد، آنان در این جلسه به این تفاهم رسیده بودند که برضد طالبان در افغانستان بعضی حملات صورت بگیرد و مسئولیت آن را داعش به عهده می‌گیرد.
در سال ۲۰۲۳، در اسلام‌آباد نشست دیگری میان ائتلاف شمال زون مشرق و نظامیان داعشی صورت گرفت، که کریم شاری؛ نمایندهٔ حضرت علی در آن شرکت داشت.
ائتلاف شمال با آن عده از کشورهایی هم در ارتباط هست که حریفان آمریکا و پاکستان در منطقه هستند. داعش می‌خواهد در میان ائتلاف نفوذ کند و به این صورت، می‌خواهد به تاجیکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا کند و در قالب ائتلاف، داعشیان را حمایت مالی و تسلیحاتی بکند. شاید در مدت زمان کمی، داعش در این کشورها زیاد شود و قیام بکند؛ چون ائتلاف شمال راه را برای آنان برابر کرده است و حامیان ائتلاف شمال از کشورهای همسایه، باز با تمویل‌کنندگان داعش حریفان سرسختی هستند که کشورهای حریف، برای دسترسی داعش به ائتلاف تلاش‌های زیادی کردند که ائتلاف این کار را برای آنان آسان کرد
به یاد داشته باشید که داعش یک طرف جنگ مذهبی است و از میان مسلمانان، به کشتن شیعه‌ها علاقه دارد و تلاشش همین است که خود را به ایران برساند و طرف دیگر (این جنگ) عربستان سعودی است که داعش را به همین خاطر تمویل می‌کند تا برای ایران و شیعه‌ها مشکل‌ساز شود. ایران با عربستان مخالفت شدید و دشمنی دارد و بر سر یمن در جنگ هستند، لذا اگر جلوی نفوذ داعش در ائتلاف شمال گرفته نشود، ایران، تاجیکستان و آسیای میانه با خطر بزرگی مواجه‌اند.
اینگونه داعش بوسیلهٔ ائتلاف به کشورهای حریف آمریکا همچون روسیه و دیگر کشورها می‌رسد و آمریکا بوسیلهٔ داعش برای رقیبانش مشکل درست می‌کند
کشورهای آسیای میانه باید دربارهٔ اقدامات اخیر داعش و ائتلاف شمال اقداماتی انجام دهند، چون آن کشورها در ائتلاف نفوذ دارند، حمایت‌شان را به یک صورت می‌کنند، و ائتلاف شمال به چنان حالتی رسیده که به کف روی آب دست می اندازند (نشان از عدم قدرت و توانایی‌شان است)، و بازی جدید آنان برای کشورهای آسیای میانه گران تمام می‌شود به همین خاطر باید از نفوذ خود و از فشار برای جلوگیری ائتلاف شمال کار بگیرند، اگر ائتلاف شمال از این کار دست برنمی‌دارد، در این صورت باید با ائتلاف شمال احتیاط کرد، تا داعشی‌ها در جامهٔ آنان در کشورها داخل نشوند، و یا هم در کشورهای آنان برای داعشی‌ها کمک مالی و تسلیحاتی جابجا نشود، چون دو دوست هرجا با هم دوست هستند و با همدیگر کمک و همکاری می‌کنند، از این رو قبل از اینکه آب از آسیاب بگذرد، باید جلوی ائتلاف شمالی گرفته شود.
آنان اگر امروز باهم سر یک دسترخوان می‌نشینند، اما در اصل با هم همانند دیوانگان مخالف هستند، چون ائتلاف شمال استراتیژیش دموکراسی، آزادی و وطن‌پرستی است اما استراتیژی داعش سخت‌گیری و تکفیر است و هر مسلمان را بجز خود مشرک می‌بینند، از این رو دوستی آنان با هم، هم برای خودشان و هم برای تمام منطقه خطر دارد.
کشورها واستخبارات منطقه باید در این بخش اقدام کنند
در پاکستان تنها داعش و ائتلاف شمال آموزش نمی‌بینند، بلکه بسیاری از گروه‌های دیگر هم هستند، که در زمان مناسب از آنان کار گرفته می‌شود، و از این امر تمام جهان و استخبارات جهانی خبر دارد
بعضی از گروه‌های موجود در پاکستان:
لشکر طیبه: در کشمیر می‌جنگند و پاکستان بوسیلهٔ آنان منافع خود را حفظ می‌کند
جیش محمد: این گروه در کشمیر می‌جنگد، و هدفش جداکردن کشمیر از هندوستان و ملحق کردن آن با پاکستان است.
سپاه صحابه: (SI) در پاکستان زندگی می‌کنند، این گروه شیعه‌ها را هدف قرار می‌دهند و می‌گویند: «شیعه کافر جو نه مانی وو، بهی کافر» یعنی بر اساس شعارهای این گروه، شیعه کافر است و هر کسی که این را نمی‌پذیرد او هم کافر است، این گروه سرسخت اما بزرگترین خادم آی‌اس‌آی هستند، که به نام ملت اسلامیه مشهور اند. (MS)
جیش العدل: اکثرشان بلوچ‌هایی هستند که در ایران با حکومتش می‌جنگند، و در پاکستان زندگی می‌کنند.
حرکت المجاهدین: این گروه فقط در کشمیر مخالف هند می‌جنگند.
لشکر عمر: این گروه از گروه‌های حرکت المجاهدین، لشکر جنگوی و جیش محمد درست شدند، در زمان مناسب پاکستان از آنان کار می‌گیرد.
داعش خراسان، ائتلاف شمال و دیگر گروه‌هایی در پاکستان هستند، در منطقه هرازگاهی از آنان کار می‌گیرد و اگر قوت‌های جهانی در منطقه به استخبارات و منطقه نیاز داشته باشند، آی‌اس‌آی و فوج در خدمت آنان حاضر اند، اگر کدام قدرتی خواهان ناامنی کشوری را داشته باشد، پاکستان چنین گروه‌هایی برای آنان دارد و در مقابل آنان پول دریافت می‌کند، همانند داعش و ائتلاف شمال که در افغانستان استعمال می‌کند‌.
تمامی کشورهای منطقه از طرف آنان با تهدید مواجه هستند، و باید از چنین فعالیت‌های پاکستان جلوگیری شود، وگرنه حالات در منطقه همیشه خراب می‌ماند و مسلمانان یکدیگر را به نام‌های مختلفی می‌کشند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version