منبع: شمشاد
در سال ۲۰۲۴، افغانستان از فهرست کشورهای خارج شد که مردم آن به دلیل جنگ و خشونت بیجا و مجبور به مهاجرت شده‌اند.

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۱۴ میلیون تن در جهان مجبور به بیجا شدن شده‌اند.

وی سودان، سوریه و میانمار را به عنوان کشورهای یاد کرد که نزدیک به ۲۰ میلیون تن به دلیل جنگ داخلی مجبور به مهاجرت شده‌اند.

گراندی می‌افزاید: بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۱۴ میلیون تن در جهان به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت مجبور به بیجا شدن شده‌اند. ۹ میلیون تن در سودان، ۵.۶ میلیون تن در سوریه و ۳ میلیون تن در میانمار بیجا شده‌اند و بیجا شدن مردم به دلیل حملات اسرائیل به غزه نیز فاجعه بزرگی را به بار آورده است.

در عین‌حال، نمایندگان چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر در سازمان ملل متحد از دیگر کشورهای عضو این سازمان به دلیل عدم کمک کافی به پناهجویان افغانستان و سوریه و بیجا شدگان داخلی انتقاد کردند.

اگرچه تعداد دقیق پناهجویان اخراج شده در داخل کشور از ایران و پاکستان مشخص نیست؛ اما وزارت مهاجرین و عودت کنندگان این تعداد را نزدیک به ۷۰۰ هزار تن می‌گوید.

علاوه براین، پناهجویان افغان در پاکستان می‌گویند که پاکستان اغلب پناهجویان افغان را به دلیل اختلافات سیاسی مجبور به بیرون شدن می‌کند و جان و مال هزاران افغان را در معرض بی سرنوشتی قرار می‌دهد.

حاجی نظر خوگیانیوال، یکی از پناهجویان افغان مقیم پاکستان می‌گوید: این گونه تصامیم زمانی توسط حکومت مرکزی پاکستان اتخاذ می‌شود که بین افغانستان و پاکستان اختلافات سیاسی یا امنیتی پیدا شود؛ به همین دلیل است که پناهجویان افغان در پاکستان به طرق مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که بیجا شدگان و پناهجویان افغان در داخل و خارج از کشور با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند.

به گفته آنها، بی‌جا شدگان و خانواده‌های که به اجبار از پاکستان و ایران اخراج می‌شوند، اکثراً از حمایت و امنیت کافی در داخل کشور برخوردار نشده‌اند.

عزیز معارج کارشناس سیاسی می‌گوید: اگر کمک‌های بین‌المللی صورت نگیرد، پس حتما یک فاجعه بشری رخ می‌دهد و این فاجعه بیشتر می‌شود، زیرا وضعیت که جریان دارد همه دنیا آنرا می‌بینند، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد و نهادهای خیریه که در این زمینه تخصص دارند باید به افغانستان توجه کنند، زیرا تعداد زیادی از مردم در اینجا هم زندگی می‌کنند.

این در حالیست که از نزدیک به ۴ سال بدین سو بیش از ۴ میلیون افغان به شمول ایران و پاکستان به  برخی کشورهای دیگر مهاجر شده‌اند.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version